dijous, 18 de desembre del 2014

Historia bloc 1 - quinzena 4


------------------------------------------------------------------------------------

Pla de treball

Història. Bloc 1

Pla de treball del Lliurament 4

Continguts

Del desastre a la Segona República. 
  • L'impacte del "desastre" (1898-1902).
  • Les crisis polítiques de la Restauració (1902-1923).
  • L'evolució del catalanisme polític i La Mancomunitat.
  • La dictadura de Primo de Rivera (1923-1930)

Orientacions

Orientacions generals per al treball del lliurament.
Abans de fer cap activitat d'avaluació és important fer un treball d'estudi, lectura, resums, comprensió conceptes lliurament. Tens al lliurament 1 una activitat d'aprenentatge sobre les fonts primàries i secundàries L1AP1_Fonts.
Activitats en anglès: El nostre institut participa al projecte educatiu de llengües estrangeres – anglès- denominat CLILContent and Language Integrated Learning. Es tracta d’oferir l’aprenentatge d’una matèria en anglès.La matèria d’Història us proposa participar, de manera voluntària, en aquest projecte fent els les activitats d'avaluació dels lliuraments en anglès.
El lliurament constarà, com al lliurament en llengua catalana, d’uns materials de consulta i unes activitats a fer, però ara en llengua anglesa. No us caldrà fer les altres activitats en català si les feu en anglès.

Seqüència de treball

  1. Llegeix el material d'estudi indicat en Recursos.
    Unitat 4 del llibre de text/ recursos d'estudi relacionats amb el tema.
  2. Completa el qüestionari d'aprenentatge sobre fonts primàries i secundàries, si al lliurament 1 no has fet aquesta activitat, L1AP1_Fonts
    • Nombre il·limitats d'intents
  3. Participa en el fòrum L4ACR2_Fòrum
    • no és activitat avaluable.
  4. Completa els qüestionaris d'avaluació L4AC1,
    • Pes de la nota sobre el global del Lliurament:La nota final del lliurament serà la mitjana aritmètica de les qualificacions obtingues en les activitats d'avaluació
    • Nombre d'intents: 2
  5. Fes la tasca L4ACR1_Tasca.
    • Pes de la nota sobre el global del Lliurament: La nota final del lliurament serà la mitjana aritmètica de les qualificacions obtingues en les activitats d'avaluació

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

L4. Recursos d'estudi

A la Guia de cada Lliurament teniu les unitats d'estudi concretes, però si en voleu ampliar els vostres coneixements feu una ullada a aquests recursos.

Contingut:
  1. La crisi de la Restauració.
  2. La crisi de la Restauració (2)
  3. Oposició política a la Restauració.
  4. La Setmana Tràgica.
  5. La crisi de 1917(clicar)
  6. La Mancomunitat (enllaç)
  7. Mancomunitat i Einstein- enllaç-:  aprofundir sobre el 90è aniversari de la visita d’Einstein a Catalunya
    Si voleu aprofundir sobre la visita d’Einstein al Principat, us recomano que navegueu pel  portal divulgatiu de la Secretaria d’Universitats i Recerca dedicat a aquesta visita, que detalla l’itinerari del savi alemany pel nostre país a través d’un mapa interactiu que recull els fets més rellevants del viatge. El portal conté una completa hemeroteca amb notícies dels diaris de l’època, un arxiu d’imatges i un bon grapat d‘articles contemporanissobre la temàtica. La relació d’Einstein amb els anarquistes catalans, el sopar relativista amb què Rafael de Campalans homenatjà Einstein o els catalans antirelativistes que polemitzaren amb el prestigiós físic alemany són temes que hem tractat en aquest blog i que poden complementar la informació sobre l’efemèride. (enllaç)
  8. Hemeroteca sobre la Mancomunitat -enllaç-
Audiovisuals/ Fonts arxius


Darrera modificació: dilluns, 17 març 2014, 18:53

-------------------------------------------------------------------------

Començat eldimarts, 11 novembre 2014, 05:26
EstatAcabat
Completat eldilluns, 17 novembre 2014, 18:09
Temps emprat6 dies 12 hores
Punts10,17/13,00
Qualificació7,82 sobre 10,00 (78%)

Pregunta 1

Correcte
Puntuació 1,00 sobre 1,00
Marca la pregunta

Text de la pregunta

Mitjançant la "llei del cadenat" establerta per J Canalejas...
Trieu-ne una:
Correcte
Correcte.

Retroacció

Pregunta 2

Correcte
Puntuació 1,00 sobre 1,00
Marca la pregunta

Text de la pregunta

El primer president de la Mancomunitat de Catalunya va ser ...
Trieu-ne una:
Correcte

Retroacció

Pregunta 3

Incorrecte
Puntuació 0,00 sobre 1,00
Marca la pregunta

Text de la pregunta

Què regulava la Llei de Jurisdiccions?
Trieu-ne una:
Incorrecte

Retroacció

Pregunta 4

Correcte
Puntuació 1,00 sobre 1,00
Marca la pregunta

Text de la pregunta

Què va ser la Mancomunitat de Catalunya?
Trieu-ne una:
Correcte

Retroacció

Pregunta 5

Correcte
Puntuació 1,00 sobre 1,00
Marca la pregunta

Text de la pregunta

Les relacions socials entre empresaris i treballadors...
Trieu-ne una:
Correcte
Correcte, el moviment obrer s’havia radicalitzat, la crisi, el tancament d'empreses, la manca decap tipus de protecció social havia derivat en  vagues freqüents i pistolerisme. Als  problemes derivats de les dures condicions de vida dels obrers s'afegeix ara l’exemple del triomf de la Revolució Russa.

Retroacció

Pregunta 6

Incorrecte
Puntuació 0,00 sobre 1,00
Marca la pregunta

Text de la pregunta

El règim polític de la Restauració
Trieu-ne una:
Incorrecte

Retroacció

Pregunta 7

Correcte
Puntuació 1,00 sobre 1,00
Marca la pregunta

Text de la pregunta

El civilisme imposat per Cánovas:
Trieu-ne una:
Correcte
Correcte, cal afegir el descrèdit que els polítics dels partits dinàstics -ordidors del frau electoral- mereixien als militars.

Retroacció

Pregunta 8

Correcte
Puntuació 1,00 sobre 1,00
Marca la pregunta

Text de la pregunta

En iniciar-se el segle XX, podem dir que a Espanya existeix:
Trieu-ne una:
Correcte
Correcte, jornalers i obrers patien les conseqüències d’aquesta societat polaritzada i amb un frau electoral que impedia la seva participació en política per tal de poder modificar-la

Retroacció

Pregunta 9

Correcte
Puntuació 1,00 sobre 1,00
Marca la pregunta

Text de la pregunta

L’exèrcit espanyol...
Trieu-ne una:
Correcte
Correcte, té un excés de comandaments, hipertrofiat, i escassa formació.

Retroacció

Pregunta 10

Correcte
Puntuació 1,00 sobre 1,00
Marca la pregunta

Text de la pregunta

La pèrdua de les últimes colònies d’ultramar (Cuba i Filipines) després de la guerra entre els Estats Units i Espanya...
Trieu-ne una:
Correcte
Correcte, fins i tot encara hi ha una expressió - “més es va perdre a Cuba”- per tal de referir-se a un fet que cal relativitzar.

Retroacció

Pregunta 11

Correcte
Puntuació 1,00 sobre 1,00
Marca la pregunta

Text de la pregunta

Els objectius de la vaga general de 1917 eren:
Trieu-ne una:
Correcte
Correcte, demanaven la constitució d’un govern provisional i la convocatòria d’eleccions a Corts constituent per sistemes no viciats.  L’expressió «legislació viciada» es refereix a la corrupció electoral, producte del caciquisme i de la manipulació dels resultats en àmplies zones rurals pel Ministeri de la Governació.
L’Assemblea de Parlamentaris i els promotors de la vaga general coincidien en la necessitat de convocar unes Corts constituents.

Retroacció

Pregunta 12

Parcialment correcte
Puntuació 0,67 sobre 1,00
Marca la pregunta

Text de la pregunta

El pistolerisme està relacionat amb...
Trieu-ne una o més:
Correcte
Correcte

Retroacció

Pregunta 13

Parcialment correcte
Puntuació 0,50 sobre 1,00
Marca la pregunta

Text de la pregunta

La dictadura de Primo de Rivera...
Trieu-ne una o més:
Correcte
Correcte, en un primer moment el sector socialista no s’oposa al cop. La  CNT és perseguida- es fundarà la FAI clandestinament- i la prosperitat econòmica dels anys 20 afavoreix també la disminució d’aquella conflictivitat anterior, però quan arribi la crisis econòmica dels anys 30 no s’haurà fet cap de les reformes necessàries. Primo  de Rivera presentarà la dimissió, però ara caurà la Dictadura i també la monarquia que havia acceptat el cop militar
Correcte
Correcte, aconseguirà vèncer les tropes d’Abd el Krim a Alhucemas.

Retroacció


---------------------------------------------------------------------------------------------------------

L4ACR1_Mancomunitat

Mancomunitat
"Doncs bé, senyors diputats: des d’ara. Des d’aquest moment, que gràcies a Deu hem pogut viure, Catalunya tindrà una institució que la representarà tota sencera, que donarà forma corporal a la seva unitat espiritual,que donarà una organització jurídica a la seva personalitat.
I això és ja d’una transcendència extraordinària: per això, la nostra vida pública, durant dos-cents anys descentrada, llançada fora dels riells d’una actuació ordenada, tornarà a situar-se dins una absoluta normalitat, perquè la Mancomunitat canalitzarà el sentiment i la voluntat col·lectius, i tots els ciutadans de Catalunya sabran que una part dels nostres destins, més petita o més gran, segons siguin les delegacions que s’aconsegueixin, serà ja el que ells lliurement vulguin qui sigui.


Però la Mancomunitat ens planteja, amb més urgència que mai, un altre problema, un problema de poder, de funcions de autonomia.
L’estat, autoritzant les províncies per a mancomunar-se, no s’ha desensenyorit de res, no ha traspassat a la Mancomunitat cap de les funcions que congestionen l’Administració central. I sense les delegacions, la mancomunitat, que com a personalitat és tot, però com a poder no és res; és el paper i el segell de què parlava un il·lustre amiga que m’escolta: és la capsa buida és el vas que espera el contingut.

La nostra feina capital, doncs, durant aquest primer període, és estudiar, preparar i obtenir les delegacions (...)
Però l’obstacle més gros serà la resistència de l’administració, la tradició d’absorció, d’abassegament de funcions i mitjans del poder públic a Espanya(...)
Discurs presidencial d’Enric Prat de la Riba (6 d’abril de 1914)
Qüestions:
  1. Què era la Mancomunitat, quines competències tenia i qui va ser  Prat de la Riba? (7-8 línies) (2 punts)
    (revisa que hagis contestat a totes tres preguntes)
  2. Quin és el context històric - nacional  i internacional - d'aquest document? (6-7 línies) (2 punts)
    (Recorda que has de situar primer al context general i posteriorment al concret)
  3. Comenta aquest paràgraf explicant què vol dir Prat de la Riba? (6-7 línies) (1 punt)"L’estat, autoritzant les províncies per a mancomunar-se, no s’ha desensenyorit de res, no ha traspassat a la Mancomunitat cap de les funcions que congestionen l’Administració central. I sense les delegacions, la Mancomunitat, que com a personalitat és tot, però com a poder no és res "

  4. A què es refereix Prat de la Riba amb aquesta frase? Explica també a què va ser deguda la dissolució de la Mancomunitat (7-8 línies) (2 punts): 
    "Però l’obstacle més gros serà la resistència de l’administració, la tradició d’absorció, d’abassegament de funcions i mitjans del poder públic a Espanya"
    (et cal explicar el sentit de la frase, també en quin context polític es produeix la dissolució)
  5. Explica perquè Barcelona va ser coneguda com "La Rosa de Foc" i comenta si creus que el poeta Joan Maragall tenia raó quan deia el següent :
    "la bomba i el renec són, sobretot, una mateixa cosa: un desfogament de la impotència per crear (..) el qui odia la societat i no se sent fort per a transformar-la, tira una bomba al mig de la plaça; el sentiment és el mateix: la impotència enrabiada" i que la justícia no és infal·lible"  (enllaç al text sencer)(7-8 línies)(2 punts). (hauries de fer referència al context social català, raons conflictivitat Setmana Tràgica...)

Criteris correcció
:

** Puntuació activitats.
2345
22122
+ 1 punt de correcció ortogràfica (corrector), expressió i vocabulari de contingut històric.
  • Context històric: Has de situar sempre l’activitat (text, gràfic, imatge) en un moment concret de la història.
    Sempre iniciant la resposta explicant el període més ample fins arribar al més concret.
  • Idees principals: Cal que primer llegeixis i subratllis el més important. Fes una cerca de l'autor del text i del seu context històric per entendre millor el contingut.
    Fet això, intenta expressar amb les teves paraules el contingut del text, resumint però no copiant les paraules de l'autor.
  • Comentari apartats: Has de veure què et demanen i intentar contestar, justificant les teves respostes, amb les dades que tens, les webs, apunts.., o puguis trobar pel teu compte.
  • Veure:
    recursos d'estudi:
     
    Mancomunitat  i Setmana Tràgica.

----------------------------------------------------------------------

Joan Maragall: La ciutat del perdó

Pots llegir el text de Joan Margall i veure els seus sentiments sobre la repressió exercida sobre els participants  a la Setmana Tràgica. 
http://ioc.xtec.cat/campus2/pluginfile.php/275089/mod_resource/content/2/MATERIALS_2009-10/Q4/La_ciutat_del_perdo.pdf

---------------------------------------------------------------------------------------

Començat eldijous, 13 novembre 2014, 17:37
EstatAcabat
Completat eldijous, 13 novembre 2014, 17:38
Temps emprat14 segons
Punts1/1
Qualificació10 sobre 10 (100%)

Pregunta 1

Correcte
Puntuació 1 sobre 1
Marca la pregunta

Text de la pregunta

Ordena de més antic a més modern els 10 fets següents:
desastre d'Annual Correcte
Dictadura de Primo de Rivera Correcte
Solidaritat Catalana Correcte
Setmana Tràgica Correcte
II República espanyola Correcte
assassinat de Canalejas Correcte
assalt al Cu-Cut! Correcte
I Guerra Mundial Correcte
desembarcament d'Alhucemas Correcte
Crisi: assemblea, Juntes i Sindicat Correcte

Retroacció


-------------------------------------------------------------------------------------------------

L4AM2_ Fets de 1917

(Abans de fer aquesta activitat hauries de fer un resum i un esquema de la crisi de 1917 (clicar), t'ajudarà a entendre el tema i contestar aquestes qüestions)

La següent relació fa referència a diferents causes què incidiren en el fets de 1917.
  1. Classifica-les per la seva naturalesa: socioeconòmica, política o ideològica.
  2. Indica a quin dels tres grups què van protagonitzar la crisi de 1917 correspon cada causa.
Et poso un exemple que et pot ajudar a fer la resta:
Agitació per l’encariment dels productes de primera necessitat està relacionada amb
  • Política: (protestes contra el govern i influència de la Revolució Russa en el moviment obrer)
  • Obrers: (els més perjudicats per l'encariment dels productes de primera necessitat. Aquests productes eren exportats als països que lluitaven a la 1a Guerra mundial i s'encarien al mercat interior fent que els salaris realsdels obrers fossin més baixos encara)

--------------------------------------------------------------------------------

Començat eldijous, 13 novembre 2014, 17:47
EstatAcabat
Completat eldijous, 13 novembre 2014, 17:49
Temps emprat2 minuts 42 segons
Punts1/1
Qualificació10 sobre 10 (100%)

Pregunta 1

Correcte
Puntuació 1 sobre 1
Marca la pregunta

Text de la pregunta

Oligarquia desacreditada i desarticulada sense decidir-se per una renovació. Correcte
Inseguretat per vagues, actes terroristes… Correcte
Grups radicalitzats en veure’s al marge de la riquesa que es malgastava arreu Correcte
Grups amb gran poder econòmic però sense accés directe al poder polític Correcte
Increment de l’atur a partir de 1916 Correcte
Grups que volien participar en el govern per frenar l’agitació social. Correcte
Agitació per l’encariment dels productes de primera necessitat. Correcte
Malestar per la dissolució de les Corts i la suspensió de les garanties constitucionals. Correcte
Revolució Russa Correcte
Insatisfacció econòmica i política de l’oficialitat Correcte

Retroacció


--------------------------------------------------

Començat eldijous, 13 novembre 2014, 18:26
EstatAcabat
Completat eldijous, 13 novembre 2014, 18:27
Temps emprat40 segons
Punts3/3
Qualificació10 sobre 10 (100%)

Pregunta 1

Correcte
Puntuació 1 sobre 1
Marca la pregunta

Text de la pregunta

Relaciona el nom de cada personatge amb un d'aquests conceptes
Bonaventura Carles Aribau Correcte
La Rosa de Foc Correcte
La Veu de Catalunya Correcte
Joaquim Rubió i Ors Correcte
Josep Narcís Roca i Farreras Correcte
Joan Maragall Correcte
Milà i Fontanals Correcte
Frederic Soler Correcte

Retroacció

Pregunta 2

Correcte
Puntuació 1 sobre 1
Marca la pregunta

Text de la pregunta

Relaciona cada personatge amb el concepte corresponent
Victor Balaguer Correcte
Àngel Guimerà Correcte
Martí d'Aixalà Correcte
Manuel Duran i Bas Correcte
Anselm Clavé Correcte

Retroacció

Pregunta 3

Correcte
Puntuació 1 sobre 1
Marca la pregunta

Text de la pregunta

Relacionar els personatges amb els conceptes
Francesc Cambó Correcte
Miguel Primo de Rivera Correcte
Abd-el-Krim Correcte
Enric Prat de la Riba Correcte
José Canalejas Correcte
Antonio Maura Correcte
Pablo Iglesias Correcte
José Canalejas Correcte

Retroacció


--------------------------------------------------------------

fin

1 comentari:

  1. buenas, me podrias pasar un correo?
    thecrosmyn@gmail.com
    te han bloqueado el acceso

    ResponElimina