Lliurament 4
05/11/2014 - 18/11/2014La Mancomunitat 1923 Setmana Tràgica BCN_1909 Recursos (Material d'estudi)
Activitats d'aprenentatge
Activitats d'avaluació
Activitats d'ampliació
------------------------------------------------------------------------------------
Pla de treball
Història. Bloc 1
Pla de treball del Lliurament 4
Continguts
Del desastre a la Segona República.
- L'impacte del "desastre" (1898-1902).
- Les crisis polítiques de la Restauració (1902-1923).
- L'evolució del catalanisme polític i La Mancomunitat.
- La dictadura de Primo de Rivera (1923-1930)
Orientacions
Orientacions generals per al treball del lliurament.
Abans de fer cap activitat d'avaluació és important fer un treball d'estudi, lectura, resums, comprensió conceptes lliurament. Tens al lliurament 1 una activitat d'aprenentatge sobre les fonts primàries i secundàries L1AP1_Fonts.
Activitats en anglès: El nostre institut participa al projecte educatiu de llengües estrangeres – anglès- denominat CLIL: Content and Language Integrated Learning. Es tracta d’oferir l’aprenentatge d’una matèria en anglès.La matèria d’Història us proposa participar, de manera voluntària, en aquest projecte fent els les activitats d'avaluació dels lliuraments en anglès.
El lliurament constarà, com al lliurament en llengua catalana, d’uns materials de consulta i unes activitats a fer, però ara en llengua anglesa. No us caldrà fer les altres activitats en català si les feu en anglès.
Activitats en anglès: El nostre institut participa al projecte educatiu de llengües estrangeres – anglès- denominat CLIL: Content and Language Integrated Learning. Es tracta d’oferir l’aprenentatge d’una matèria en anglès.La matèria d’Història us proposa participar, de manera voluntària, en aquest projecte fent els les activitats d'avaluació dels lliuraments en anglès.
El lliurament constarà, com al lliurament en llengua catalana, d’uns materials de consulta i unes activitats a fer, però ara en llengua anglesa. No us caldrà fer les altres activitats en català si les feu en anglès.
Seqüència de treball
- Llegeix el material d'estudi indicat en Recursos.
Unitat 4 del llibre de text/ recursos d'estudi relacionats amb el tema. - Completa el qüestionari d'aprenentatge sobre fonts primàries i secundàries, si al lliurament 1 no has fet aquesta activitat, L1AP1_Fonts
- Nombre il·limitats d'intents
- Nombre il·limitats d'intents
- Participa en el fòrum L4ACR2_Fòrum
- no és activitat avaluable.
- Completa els qüestionaris d'avaluació L4AC1,
- Pes de la nota sobre el global del Lliurament:La nota final del lliurament serà la mitjana aritmètica de les qualificacions obtingues en les activitats d'avaluació
- Nombre d'intents: 2
- Fes la tasca L4ACR1_Tasca.
- Pes de la nota sobre el global del Lliurament: La nota final del lliurament serà la mitjana aritmètica de les qualificacions obtingues en les activitats d'avaluació
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
L4. Recursos d'estudi
A la Guia de cada Lliurament teniu les unitats d'estudi concretes, però si en voleu ampliar els vostres coneixements feu una ullada a aquests recursos.
Contingut:
Contingut:
- La crisi de la Restauració.
- La crisi de la Restauració (2)
- Oposició política a la Restauració.
- La Setmana Tràgica.
- La crisi de 1917(clicar)
- La Mancomunitat (enllaç)
- Mancomunitat i Einstein- enllaç-: aprofundir sobre el 90è aniversari de la visita d’Einstein a CatalunyaSi voleu aprofundir sobre la visita d’Einstein al Principat, us recomano que navegueu pel portal divulgatiu de la Secretaria d’Universitats i Recerca dedicat a aquesta visita, que detalla l’itinerari del savi alemany pel nostre país a través d’un mapa interactiu que recull els fets més rellevants del viatge. El portal conté una completa hemeroteca amb notícies dels diaris de l’època, un arxiu d’imatges i un bon grapat d‘articles contemporanissobre la temàtica. La relació d’Einstein amb els anarquistes catalans, el sopar relativista amb què Rafael de Campalans homenatjà Einstein o els catalans antirelativistes que polemitzaren amb el prestigiós físic alemany són temes que hem tractat en aquest blog i que poden complementar la informació sobre l’efemèride. (enllaç)
- Hemeroteca sobre la Mancomunitat -enllaç-
Audiovisuals/ Fonts arxius
- Arxiu Nacional de Catalunya:La Setmana Tràgica
- Biblioteca digital: La veu de Catalunya 1909
- TVE. Àudio. La semana tràgica.
- La bomba del Liceu
Darrera modificació: dilluns, 17 març 2014, 18:53
-------------------------------------------------------------------------
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
L4ACR1_Mancomunitat
Mancomunitat
"Doncs bé, senyors diputats: des d’ara. Des d’aquest moment, que gràcies a Deu hem pogut viure, Catalunya tindrà una institució que la representarà tota sencera, que donarà forma corporal a la seva unitat espiritual,que donarà una organització jurídica a la seva personalitat.
I això és ja d’una transcendència extraordinària: per això, la nostra vida pública, durant dos-cents anys descentrada, llançada fora dels riells d’una actuació ordenada, tornarà a situar-se dins una absoluta normalitat, perquè la Mancomunitat canalitzarà el sentiment i la voluntat col·lectius, i tots els ciutadans de Catalunya sabran que una part dels nostres destins, més petita o més gran, segons siguin les delegacions que s’aconsegueixin, serà ja el que ells lliurement vulguin qui sigui. Però la Mancomunitat ens planteja, amb més urgència que mai, un altre problema, un problema de poder, de funcions de autonomia. L’estat, autoritzant les províncies per a mancomunar-se, no s’ha desensenyorit de res, no ha traspassat a la Mancomunitat cap de les funcions que congestionen l’Administració central. I sense les delegacions, la mancomunitat, que com a personalitat és tot, però com a poder no és res; és el paper i el segell de què parlava un il·lustre amiga que m’escolta: és la capsa buida és el vas que espera el contingut. La nostra feina capital, doncs, durant aquest primer període, és estudiar, preparar i obtenir les delegacions (...) Però l’obstacle més gros serà la resistència de l’administració, la tradició d’absorció, d’abassegament de funcions i mitjans del poder públic a Espanya(...) |
Discurs presidencial d’Enric Prat de la Riba (6 d’abril de 1914)
|
Qüestions:
- Què era la Mancomunitat, quines competències tenia i qui va ser Prat de la Riba? (7-8 línies) (2 punts)
(revisa que hagis contestat a totes tres preguntes) - Quin és el context històric - nacional i internacional - d'aquest document? (6-7 línies) (2 punts)
(Recorda que has de situar primer al context general i posteriorment al concret) - Comenta aquest paràgraf explicant què vol dir Prat de la Riba? (6-7 línies) (1 punt)"L’estat, autoritzant les províncies per a mancomunar-se, no s’ha desensenyorit de res, no ha traspassat a la Mancomunitat cap de les funcions que congestionen l’Administració central. I sense les delegacions, la Mancomunitat, que com a personalitat és tot, però com a poder no és res "
- A què es refereix Prat de la Riba amb aquesta frase? Explica també a què va ser deguda la dissolució de la Mancomunitat (7-8 línies) (2 punts):
"Però l’obstacle més gros serà la resistència de l’administració, la tradició d’absorció, d’abassegament de funcions i mitjans del poder públic a Espanya"
(et cal explicar el sentit de la frase, també en quin context polític es produeix la dissolució) - Explica perquè Barcelona va ser coneguda com "La Rosa de Foc" i comenta si creus que el poeta Joan Maragall tenia raó quan deia el següent :"la bomba i el renec són, sobretot, una mateixa cosa: un desfogament de la impotència per crear (..) el qui odia la societat i no se sent fort per a transformar-la, tira una bomba al mig de la plaça; el sentiment és el mateix: la impotència enrabiada" i que la justícia no és infal·lible" (enllaç al text sencer)(7-8 línies)(2 punts). (hauries de fer referència al context social català, raons conflictivitat Setmana Tràgica...)
Criteris correcció:
** Puntuació activitats.
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
2 | 2 | 1 | 2 | 2 |
+ 1 punt de correcció ortogràfica (corrector), expressió i vocabulari de contingut històric.
- Context històric: Has de situar sempre l’activitat (text, gràfic, imatge) en un moment concret de la història.
Sempre iniciant la resposta explicant el període més ample fins arribar al més concret. - Idees principals: Cal que primer llegeixis i subratllis el més important. Fes una cerca de l'autor del text i del seu context històric per entendre millor el contingut.
Fet això, intenta expressar amb les teves paraules el contingut del text, resumint però no copiant les paraules de l'autor. - Comentari apartats: Has de veure què et demanen i intentar contestar, justificant les teves respostes, amb les dades que tens, les webs, apunts.., o puguis trobar pel teu compte.
- Veure:
recursos d'estudi: Mancomunitat i Setmana Tràgica.
----------------------------------------------------------------------
Joan Maragall: La ciutat del perdó
Pots llegir el text de Joan Margall i veure els seus sentiments sobre la repressió exercida sobre els participants a la Setmana Tràgica.
http://ioc.xtec.cat/campus2/pluginfile.php/275089/mod_resource/content/2/MATERIALS_2009-10/Q4/La_ciutat_del_perdo.pdf
---------------------------------------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------------------------------------------------
L4AM2_ Fets de 1917
(Abans de fer aquesta activitat hauries de fer un resum i un esquema de la crisi de 1917 (clicar), t'ajudarà a entendre el tema i contestar aquestes qüestions)
La següent relació fa referència a diferents causes què incidiren en el fets de 1917.
- Classifica-les per la seva naturalesa: socioeconòmica, política o ideològica.
- Indica a quin dels tres grups què van protagonitzar la crisi de 1917 correspon cada causa.
Et poso un exemple que et pot ajudar a fer la resta:
Agitació per l’encariment dels productes de primera necessitat està relacionada amb
Agitació per l’encariment dels productes de primera necessitat està relacionada amb
- Política: (protestes contra el govern i influència de la Revolució Russa en el moviment obrer)
- Obrers: (els més perjudicats per l'encariment dels productes de primera necessitat. Aquests productes eren exportats als països que lluitaven a la 1a Guerra mundial i s'encarien al mercat interior fent que els salaris realsdels obrers fossin més baixos encara)
--------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------
fin
buenas, me podrias pasar un correo?
ResponEliminathecrosmyn@gmail.com
te han bloqueado el acceso