Lliurament 2
del 7 al 20 d'octubre del 2014Les Revolucions Industrials ( I i II), els moviments socials, la Primera Guerra Mundial i la Revolució Russa- Recursos
- Activitats d'aprenentatge
- Activitats d'avaluació
- Solucionaris
- Activitats d'ampliació
----------------------------------------
Pla de treball
Història del món contemporani
Pla de treball del Lliurament 2
Continguts
- Contingut 1. La I Revolució Industrial. Unitat 4 del Llibre de text. Ed. Claret. Pàgina WEB: I Revolució industrial.
- Contingut 2. La II Revolució Industrial. Unitat 4 del Llibre de text. Ed. Claret. Pàgina WEB: II Revolució industrial
- Contingut 3. Els moviments socials. Unitat 4 del Llibre de text. Ed. Claret. Pàgina WEB: Moviment obrer. Pàgina WEB: Els socialismes.Contingut 4.
- Contingut 4. La I Guerra Mundial. Unitat 5 del Llibre de text. Ed. Claret. Pàgina WEB: La I Guerra Mundial
- Contingut 5. La Revolució Russa .Unitat 5 del Llibre de text. Ed. Claret. Pàgina WEB: La revolució Russa.
Orientacions
En aquest lliurament assistirem a l'inici de la primera Revolució industrial que va començar cap a l'any 1780 i a la segona Revolució industrial que es va iniciar als voltants de l'any 1865.
Juntament amb la Revolució industrial es van produir d'altres canvis tots connectats i relacionats amb l'agricultura, població i transports.
Amb la Revolució industrial va triomfar el capitalisme liberal i dues noves classes socials ( burgesia i proletariat).
Les dures condicions de vida dels obreres porten a l'aparició d'una sèrie d'ideologies, organitzacions i els primers moviments obrers.
Els moviments socials comencen a manifestar importants diferències ideològiques que es plasmaran a la I Internacional.
Socialisme i anarquisme són els grans protagonistes ideològiques
La competència econòmica entre les potències industrialitzades i la rivalitat dels seus interessos imperialistes les van portar a la formació d'aliances enfrontades i al desenvolupament d'una política d'armaments.
Aquesta Pau armada va esclatar donen lloc a la I Guerra Mundial.
També a principis del Segle XX, Rússia era un país molt esquinçat per profundes tensions socials i polítiques sense afegir la manca de desenvolupament econòmic...aquesta situació donarà lloc a un primer intent de revolució 1.905 però el país seguirà sota un govern absolutista que no sortirà del poder fins a la Revolució Russa (1917.
La I Guerra i la posterior Revolució russa canviaran el mapa europeu.
Els anys posteriors a la guerra estan presidits per la intransigència del Tractat de Versalles i, ja posteriorment, pels Pactes de Locarno.
Seqüència de treball
1. Llegeix el material d'estudi indicat en Recursos.
2. A continuació llegeix i procura entendre el material didàctic de suport i fes els exercicis que tens plantejats a les activitats d'aprenentatge.
- Pes de la nota sobre el global del lliurament. La nota final del lliurament serà la mitjana aritmètica de les qualificacions obtingues en les activitats d'avaluació
4. Completa el qüestionari d'avaluació L2AC2_qüestionari 1. Segona Revolució Industrial-1
- Pes de la nota sobre el global del lliurament. La nota final del lliurament serà la mitjana aritmètica de les qualificacions obtingues en les activitats d'avaluació
- Nombre d'intents: 4
5. Completa el qüestionari d'avaluació L2AC3_qüestionari 2. Els moviments socials
- Pes de la nota sobre el global del lliurament. La nota final del lliurament serà la mitjana aritmètica de les qualificacions obtingues en les activitats d'avaluació
- Nombre d'intents: 4
6. Completa el qüestionari d'avaluació L2AC4_qüestionari 3. La I Guerra Mundial
- Pes de la nota sobre el global del lliurament.La nota final del lliurament serà la mitjana aritmètica de les qualificacions obtingues en les activitats d'avaluació
- Nombre d'intents: 2
7. Completa els qüestionaris d'ampliació: L2AM1_qüestionari 4- a) la Segona Revolució Industrial-2 i L2AM2_qüestionari 5- b) la Segona Revolució Industrial-3
- Nombre il·limitats d'intents
- no és activitat avaluable
- no és activitat avaluable
----------------------------------------
La I i II Revolució Industrial- A
Pàgina web de "claseshistoria.com".
Feu clic a l'enllaç http://www.claseshistoria.com/revolucionindustrial/esquema.htm per a obrir
----------------------------------------
La I Revolució industrial
Feu clic a l'enllaç http://www.buxaweb.com/historia/temes/contemp/revolucioindustrial.htm
---------------------------------------
La II Revolució industrial
Feu clic a l'enllaç http://www.buxaweb.com/historia/temes/contemp/segonarevolucioindustrial.htm
--------------------------------------
Els moviments socials
Feu clic a l'enllaç http://www.claseshistoria.com/movimientossociales/esquema.htm
--------------------------------------
Les teories socialistes
Feu clic a l'enllaç http://www.buxaweb.com/historia/temes/contemp/socialismes.htm
--------------------------------------
El moviments obrer
Feu clic a l'enllaç http://www.buxaweb.com/historia/temes/contemp/movimentobrer.htm
-------------------------------------
La Primera Guerra Mundial.
Feu clic a l'enllaç http://www.claseshistoria.com/1guerramundial/esquema.htm
------------------------------------
La I Guerra Mundial: La Gran Guerra.
Feu clic a l'enllaç http://www.buxaweb.com/historia/temes/contemp/primeraguerramundial.htm
------------------------------------
La Revolució russa A
Feu clic a l'enllaç http://www.claseshistoria.com/revolucionrusa/esquema.htm
-----------------------------------
La Revolució russa B
Feu clic a l'enllaç http://www.buxaweb.com/historia/temes/contemp/revoluciorussa.htm
----------------------------------
L2AP1_Material didàctic de suport a): com analitzar una biografia
...COM ANALITZAR UNA BIOGRAFIA (...un personatge històric)
|
Molt sovint la biografia d' un personatge ens pot donar molta informació sobre un determinat període històric i val la pena llegir-la i així conèixer molt més d’aquest moment.
Ara bé, les fonts d’informació que consultem ens ofereixen moltes dades i hem d’aprendre a saber quina ens ajudaria més.
Per tal de guiar-nos us exposo seguir aquest passos:
1. Recollim la informació sobre la biografia en llibres o bé pàgines web i ens fixem :
- any de naixement
- any de la seva mort
- on va viure?
- el situen en un període històric i així ja saps els principals esdeveniments històrics paral.lels o simultanis a la seva vida
|
2. Parlem i/o descrivim el personatge
- llegim les seves obres i activitats més importants
- es relacions que va tenir amb els fets històrics que es van produir al llarg de la seva vida
|
3.Pensem en com aquest personatge va influir en la seva societat ja sigui per:
- les seves idees...
- decisions...
|
4. I per últim veure si tot allò que ha fet, decidit es manté avui o si ha influït en altres
|
Quan hagis treballat aquest procediment pots aplicar-lo a personatges
- polítics com........
- científics com.....
- pensadors com ....
- artistes com....
Però procura que hi siguin del S XIX i XX
Aquí tens una web per tal de recercar i posar en pràctica l’esquema de treball.
Biografies i personatges http://www.xtec.es/~aguiu1/socials/hist08.htm
-----------------------------------
L2AP2_Material didàctic de suport: b) com treballar un film històric
Les pel·lícules poden ser fonts d' informació i interpretació del passat. La recreació d’aquest ens ofereix l' oportunitat d' apropar-nos-hi, d' imaginar el que va passar.
Per tal de fer-ho caldrà que cerqueu films (documentals o comercials) que us ajudin a entendre millor aquell moment històric.
Una vegada visulitzat el film o documental procureu tenir en compte aquest passos perquè us ajudaran a completar l’escenari històric. És a dir a entendre el seu moment polític, les relacions socials i la seva situació
econòmica.
Esquema que podeu seguir:
1. Identificar-la
Significa treballar o bé estudiar la seva fitxa tècnica:
- títol
- director
- actors principals
- any
- nacionalitat
- gènere
|
2. Analitzar-la
Significa:
- identificar el tema o idees principals
- relatar l’argument esquemàticament
- descriure els personatges
- descriure l’espai
- descriure el context històric
|
3. Valorar-la
Significa que des de la teva òptica ressaltis els aspectes positius i negatius que més t’hagin cridat l’atenció.
|
Per tal de posar en pràctica tot el procediement us deixem una relació de films Cinema i història
i si voleu seguir un altre procediment aquí teniu un altre enllaç
---------------------------------
L2AP3_Activitat sobre la I Guerra Mundial i el moviment femení
Les repercussions de la Primera Guerra Mundial per a les dones
- Fixeu-vos en les dades que teniu a les columnes - països i els anys
- Penseu com s'entenia el sufragi universal i reflexioneu si realment és universal (ja que recull únicament a la població masculina)
- Aprofiteu per recordar el sufragi censatari (quins votaven?)
País
|
Dret a vot de les dones
|
Dinamarca
|
1915
|
Rússia
|
1917
|
Gran Bretanya
|
1918-1928
|
Àustria
|
1918
|
Alemanya
|
1918
|
Hongria
|
1918
|
Països Baixos
|
1919
|
Polònia
|
1919
|
Suècia
|
1919-1921
|
Txecoslovàquia
|
1919-1921
|
Bèlgica
|
1920-1948
|
i a Espanya ?*
Activitats:
- Recerqueu informació sobre la situació a Espanya veient aquest film Pel.lícula sobre Clara Campoamor
- Comenteu del quadre.
Comentari del quadre
Durant la Gran Guerra, les dones van ocupar els llocs de treball que fins aleshores havien estat reservats exclusivament pels homes. Per tant, la guerra va donar a les dones un nou lloc dins de la societat.
D’aquesta manera, en finalitzar el conflicte bèl·lic, el 35% de la mà d’obra industrial a la Gran Bretanya i Alemanya era femenina. Però, a més, les dones van començar a incorporar-se a l’activitat laboral a les oficines i a les professions liberals.
Aquesta presència massiva de la dona en el món del treball durant la guerra per la mancança de mà d’obra masculina va suposar un estímul molt important perquè, en la postguerra, es reprengués la lluita organitzada per aconseguir l’emancipació femenina.
La discriminació de la dona s’estenia a totes les esferes de la vida, però arran dels canvis produïts en la postguerra la condició femenina aniria millorant, encara que molt lentament. Alguns signes externs serien un bon exemple d’això: la introducció dels vestits còmodes i lleugers, la nova moda dels cabells curts (a le garçon), el nou costum de fumar i la incorporació a la vida social (freqüentaven els cafès, conduïen cotxes i donaven les seves opinions polítiques, entre d’altres).
En un article aparegut al diari ABC de Madrid el 3 de febrer de 1918 es parlava d’aquesta manera del gran pas endavant que s’estava donant en la conquesta dels drets de les dones:
El moviment feminista es propaga victoriosament i encara ho farà més un cop acabada la guerra. Com que les dones substitueixen els homes en molts serveis urbans han arribat a adquirir pretensions molt justificades, segons diuen elles. A Rússia, Finlàndia, Hongria i Anglaterra s’està a punt de concedir el sufragi a les dones. D’altra banda, una dona ha intervingut en les negociacions de Brest-Litovsk, fet sense precedents en la Història. Al Japó [...] s’obliga les nenes a assistir a les l’escola fins els catorze anys i [...] s’han creat escoles superiors de noies a diverses poblacions.
Tot i això, en l’època posterior a la guerra, l’assoliment més important per a les dones va ser el progressiu reconeixement del seu dret a vot. D’aquesta manera, l’emancipació femenina seria un dels grans temes del món d’entreguerres. Aquesta va ser l’evolució de la concessió del dret a vot a les dones en els països europeus afectats per la guerra.

Seguint amb aquesta línia de treball val la pena veure com a l'altra part- més enllà del mur de Berlín-comunista es contempla la dona
I per tal d'esbrinar-ho podeu:
LLegir el text | Observar el cartell |
--------------------------------
L2AC1_Tasca. Activitats S1_14-15
HISTÒRIA DEL MÓN CONTEMPORANI
LLiurament 2
|
HEU D’ESCOLLIR UNA OPCIÓ (A O B)
OPCIÓ A
Observeu la imatge següent i responeu a les qüestions plantejades [10 punts]
Sufragisme i feminisme |
1. Definiu el terme sufragisme femení [ 4 punts]
2. a) Observeu el quadre de l'evolució de la incorporació de la dona al treball des de 1914, durant la I Guera Mundial i fins 1920.
Percentatge de dones sobre homes empleats | Indústria | Transport | Agricultura | Comerç | Total de treballadors |
Juliol 1914 | 26% | 2% | 9% | 27% | 24% |
Juliol 1918 | 35% | 12% | 14% | 53% | 37% |
Juliol 1920 | 27% | 4% | 10% | 40% | 28% |
Font: Encyclopedia of the First World War
b) Llegiu el següent text " La realitat econòmica i política de la Primera i Segona Guerra Mundial va obligar a que la societat incorporés al treball a mares i dones casades. El seu esforç econòmic va ser-hi decisiu durant les guerres."
Digueu, raonant la resposta, en quin sentit va ajudar a la consecuciuó del dret de vot femení la incorporació al treball de les dones. [ 4 punts]
3. Definiu la Segona Internacional . [ 2 punts]
OPCIÓ B
Observeu la imatge següent i responeu a les qüestions plantejades [10 punts]
"Lenin" |
1. a) Digueu què representa aquesta imatge
b) " quina intencionalitat té la imatge
c) " quan la situes (període)
[6 punts]
2. Definiu els termes subrajats que composen part dels esdeveniments de la Revolució Russa
- L'any 1914 Rússia entra en guerra formant part de la Triple Entente
- L'any 1916 es va iniciar la Vaga General a Sant Petesburg
- Durant el mes d'octubre de 1917, Lenin i Trotski van considerar que havia arrribat el moment de finalitzar amb la situació política actual
- El 3 de març de 1918, els bolxevics signen el Tractat de Brest-Litovsk
Triple Entente | Vaga General | Trotski | bolxevics |
Darrera modificació: dimarts, 23 setembre 2014, 22:55
-------------------------------
L2ACR1_ Activitats S1_14-15
HISTÒRIA DEL MÓN CONTEMPORANI
LLiurament 2
|
HEU D’ESCOLLIR UNA OPCIÓ (A O B)
OPCIÓ A
Observeu la imatge següent i responeu a les qüestions plantejades [10 punts]
Sufragisme i feminisme |
1. Definiu el terme sufragisme femení [ 4 punts]
2. a) Observeu el quadre de l'evolució de la incorporació de la dona al treball des de 1914, durant la I Guera Mundial i fins 1920.
Percentatge de dones sobre homes empleats | Indústria | Transport | Agricultura | Comerç | Total de treballadors |
Juliol 1914 | 26% | 2% | 9% | 27% | 24% |
Juliol 1918 | 35% | 12% | 14% | 53% | 37% |
Juliol 1920 | 27% | 4% | 10% | 40% | 28% |
Font: Encyclopedia of the First World War
b) Llegiu el següent text " La realitat econòmica i política de la Primera i Segona Guerra Mundial va obligar a que la societat incorporés al treball a mares i dones casades. El seu esforç econòmic va ser-hi decisiu durant les guerres."
Digueu, raonant la resposta, en quin sentit va ajudar a la consecuciuó del dret de vot femení la incorporació al treball de les dones. [ 4 punts]
3. Definiu la Segona Internacional . [ 2 punts]
OPCIÓ B
Observeu la imatge següent i responeu a les qüestions plantejades [10 punts]
"Lenin" |
1. a) Digueu què representa aquesta imatge
b) " quina intencionalitat té la imatge
c) " quan la situes (període)
[6 punts]
2. Definiu els termes subrajats que composen part dels esdeveniments de la Revolució Russa
- L'any 1914 Rússia entra en guerra formant part de la Triple Entente
- L'any 1916 es va iniciar la Vaga General a Sant Petesburg
- Durant el mes d'octubre de 1917, Lenin i Trotski van considerar que havia arrribat el moment de finalitzar amb la situació política actual
- El 3 de març de 1918, els bolxevics signen el Tractat de Brest-Litovsk
Triple Entente | Vaga General | Trotski | bolxevics |
-------------------------------
Solucionari de les activitats amb retroacció S1_14-15
HISTÒRIA DEL MÓN CONTEMPORANI
SOLUCIONARI. LLiurament 2
|
HEU D’ESCOLLIR UNA OPCIÓ (A O B)
OPCIÓ A
Observeu la imatge següent i responeu a les qüestions plantejades [10 punts]
Sufragisme i feminisme |
1. Definiu el terme sufragisme femení [ 4 punts]
El sufragisme va ser un moviment internacional de reivindicació del dret de les dones a exercir el vot. Originat als Estats Units a finals de la dècada de 1840, i amb una forta implantació al Regne Unit, des de 1865 el moviment es va estendre a gran part dels països europeus.
El sufragisme britànic va ser especialment actiu. La Unió Nacional de Societats pel Sufragi de les Dones (National Union of Women's Suffrage Societies), creada el 1897, va aplegar totes les activistes prosufragi femení de les ciutats angleses, i la seva coordinació va possibilitar la realització d'accions a escala nacional. Les reivindicacions de la Unió es van anar ampliant, i incloïen, a més del dret de vot, el dret de les dones a rebre el mateix salari que un home pel mateix treball, el dret de les dones a ser les tutores legals dels seus fills, juntament amb els pares, i la incorporació de les dones a la carrera judicial.
2. a) Observeu el quadre de l'evolució de la incorporació de la dona al treball des de 1914, durant la I Guera Mundial i fins 1920.
Percentatge de dones sobre homes empleats | Indústria | Transport | Agricultura | Comerç | Total de treballadors |
Juliol 1914 | 26% | 2% | 9% | 27% | 24% |
Juliol 1918 | 35% | 12% | 14% | 53% | 37% |
Juliol 1920 | 27% | 4% | 10% | 40% | 28% |
Font: Encyclopedia of the First World War
b) Llegiu el següent text " La realitat econòmica i política de la Primera i Segona Guerra Mundial va obligar a que la societat incorporés al treball a mares i dones casades. El seu esforç econòmic va ser-hi decisiu durant les guerres."
Digueu, raonant la resposta, en quin sentit va ajudar a la consecuciuó del dret de vot femení la incorporació al treball de les dones. [ 4 punts]
La situació de la dona va canviar amb l’esclat de la Primera Guerra Mundial. La incorporació de bona part dels traballadors dels països industrialitzats als respectius exèrcits, va fer que moltes dones comencessin a treballar a les fàbriques per tal de contribuir a l’economia de guerra nacional. El seu paper en la rereguarda va ser fonamental durant el conflicte: tenint cura dels ferits com a infermeres, com a treballadores a les fàbriques d’armament i municions, en la indústria tèxtil i en altres àmbits estratègics. Les dones europees havien aconseguit la igualtat econòmica, i per tant, el següent pas era aconseguir la igualtat política. Els governs que havien demanat la seva col·laboració a l’economia de guerra, en molts casos no s’hi van poder negar.
Durant el període d’entreguerres (1919-1939) la població femenina de molts països va aconseguir el dret a vot: als nous estats europeus sorgits després de la guerra – Polònia, Irlanda o Hongria – o als països on el sistema polític va canviar – l’Alemanya de Weimar, Segona República Espanyola o Àustria-. Als Estats Units les dones van poder votar el 1920, i a la majoria de països desenvolupats el vot femení era una realitat en començar la Segona Guerra Mundial. Tot i així, encara existien algunes vergonyoses excepcions com França o Suïssa.
En el cas d’Espanya, les dones van poder votar per primera vegada a les eleccions del 1933.
3. Definiu la Segona Internacional . [ 2 punts]
La Segona Internacional va ser una organització creada el 1889 pels partits socialistes (socialdemòcrates i comunistes) que desitjaven coordinar l'activitat internacional del moviment obrer que s'havien format en gran part dels països europeus. Va continuar el treball de la Primera Internacional fins a la seva dissolució el 1916. També coneguda inicialment com la Internacional Obrera.
Durant la II Internacional es va definir el distanciament de les dues vessants del socialisme. Per una part, els partits que estaven d'acord amb una revolució obrera però mitjançant la lluita dins els parlaments per arribar a una revolució obrera (doncs així ho recollien els estatuts dels nous Partits Socialistes europeus), aquests foren els anomenats, encara avui en dia, partits socialistes que esdevingueren moderats i amb representació parlamentària, entre ells: PSOE (Partido Socialista Obrero Español), Partit Laborista (Regne Unit), SPD (Partit Socialdemòcrata Alemany), etc. Per l'altra banda, hi havia els partits que seguien apostant per la revolució i per la voluntat d'aconseguir una societat comunista amb la lluita revolucionària d'alliberament per tal d'aconseguir els seus propòsits.
Des de llavors els camins dels partits socialdemòcrates i dels partits comunistes es van distanciar; uns convertint-se en partits polítics amb representació parlamentaria i els altres com a partits de lluita i revolució obrera.
OPCIÓ B
Observeu la imatge següent i responeu a les qüestions plantejades [10 punts]
"Lenin" |
1. a) Digueu què representa aquesta imatge. A Vladímir Ilich Uliánov, conegut com Vladímir Ilich Lenin, V.L Lenin o simplement Lenin, polític, revolucionari, teòric polític
b) " quina intencionalitat té la imatge. Donar-li més força, més poder al líder
c) " quan la situes (període). Després de la revolució d'octubre
[6 punts]
2. Definiu els termes subrajats que composen part dels esdeveniments de la Revolució Russa
- L'any 1914 Rússia entra en guerra formant part de la Triple Entente
- L'any 1916 es va iniciar la Vaga General a Sant Petesburg
- Durant el mes d'octubre de 1917, Lenin i Trotski van considerar que havia arrribat el moment de finalitzar amb la situació política actual
- El 3 de març de 1918, els bolxevics signen el Tractat de Brest-Litovsk
Triple Entente | Vaga General | Trotski | bolxevics |
Coalición conformada per tres països europeus a principis del segle XX, per enfrontar amb garanties un conflicte bèlic que en aquell moment es cernia sobre Europa. Com a final va passar amb la ! Guerra Mundial.
| Una vaga general és una acció de protesta duta a terme per tota la força de treball d'una ciutat, regió o país, consistent en deixar de treballar i manifestar-se al carrer per a aconseguir un objectiu econòmic o polític. A finals del segle XIX i començaments del segle XX van ser molt comunes perquè els moviments sindicals tenien una gran influència a nivell internacional. |
Trotski fue un dels organitzadors calu de la Revolució d'Octubre que va permetre als bolxevicsprendre el poder en novembre de 1917 en Rússia
Durant la guerra civil va desempenyar el càrrec de comisari d'assumptes militars.
Va negociar la retirada de Rússia de la Primera Guerra Mundial mitajançant la Pau de Brest-Litovsk.
Posteriorment es va enfrontar políticament a Stalin.Fet que li va suposar l'exilii i posterior assessinat | Els bolxevics (del rusбольшевик, bolxevik, "membre de la majoria") eren un grup polític radicalitzat dins del Partit Obrer Socialdemòcrata Rus, dirigit per Vladímir Ílitx Uliànov «Lenin», contraposat als menxevics, dirigits perJulius Martov. |
Darrera modificació: dimecres, 24 setembre 2014, 11:36
-------------------------------
-----------------------------------
------------------------------------
-----------------------------------
-----------------------------------
-----------------------------------
L2AM3_Adreces,vídeos i pel.lícules per consolidar continguts i procediments
Encara més per aprofundir i consolidar els continguts
Vídeos que us ajudaran a entendre millor els temes que hem tractat
|
1. Revolució industrial
b) Primera revolucin-industrial-1227446086839112-8 from casuco
Revolución Industrial from Francisco Ayen
2. Sobre el moviment obrer
Font: Jordi Manero
Podeu visualitzar la pel.lícula o bé llegir la novel.la Oliver Twist
3. La I Guerra Mundial
Font: La Primera Guerra Mundial from jorgelagim
Podeu visualitzar la Pel.lícula: Senderos de Gloria
4.La Revolució Russa
----------------------------------
fin
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada