dilluns, 22 de desembre del 2014

HISTÒRIA DEL MÓN CONTEMPORANI - entrada i quinzena 1

General


-----------------------------------


-----------------------------------

Pla de treball

Història del món contemporani
Pla de treball del Lliurament 1
Continguts
Contingut 1. La Restauració. Unitat 2 del Llibre de text. Editorial  Claret.
Contingut 2. Les revolucions de 1820, 1830 i 1848. Unitat 2 del Llibre de text. Editorial Claret. Pàgina WEB: Les revolucions burgeses.
Contingut 3. Els nacionalismes, les unificacions d’Itàlia i Alemanya. Unitat 2 del Llibre de text. Editorial Claret. Pàgina WEB: Els nacionalismes.Pàgina WEB: La unificació italiana.Pàgina WEB: La unificació alemanya.
Contingut 4. Imperialisme i colonialisme.Unitat 3 del Llibre de text. Editorial Claret. Pàgina WEB: l’ imperialisme.
Orientacions 
Aquesta unitat permet distingir els diferents tipus d’ideologia del segle XIX : l’absolutisme, el liberalisme en les seves modalitats, etc. Es tracta de la transició de l’absolutisme de la Restauració al triomf de la burgesia i de les revolucions liberals. Aquestes grans revolucions burgeses són les protagonistes de la primera meitat del segle XIX : 1820, 1830 i 1848 i és molt interessant veure i conèixer els diferents aspectes del liberalisme: polític, econòmic, sociològic.
El nacionalisme és un dels motors de les unificacions d’Itàlia i d’Alemanya però conèixer el seu origen i  desenvolupament ens ajudarà a entendre altres realitats polítiques del segle XIX ,XX i actuals.
També assistirem a com els models democràtics i el sufragi universal  s’aniran  imposant de mica en mica per Europa i mentrestant la revolució demogràfica va canviant moltes estructures poblacionals. Aquest creixement demogràfic juntament amb  el desenvolupament econòmic ajudaran a la  colonització i a l’aparició dels  imperis colonials  que es convertiran en la prolongació de les grans potències industrials.
Seqüència de treball
 1.  Llegeix el material d'estudi indicat en Recursos.
 2.  A continuació llegeix i procura entendre el material didàctic de suport i fes els  exercicis que tens plantejats a les activitats d'aprenentatge.
  • Pes de la nota sobre el global del Lliurament: La nota final del lliurament serà la mitjana aritmètica de les qualificacions obtingues en les activitats d'avaluació
 4.  Completa el qüestionari d'avaluació L1AC2_qüestionari 1. Restauració i revolucions-1.
  • Pes de la nota sobre el global del Lliurament: La nota final del lliurament serà la mitjana aritmètica de les qualificacions obtingues en les activitats d'avaluació
  • Nombre d'intents: 4
 5. Completa el qüestionari d'avaluació L1AC3_qüestionari 2. Restauració i revolucions-2.
  • Pes de la nota sobre el global del Lliurament: La nota final del lliurament serà la mitjana aritmètica de les qualificacions obtingues en les activitats d'avaluació
  • Nombre d'intents: 2
 6. Completa el qüestionari d'avaluació L1AC4_qüestionari 3. Revolucions i nacionalisme.
 7. Completa el qüestionari d'avaluació L1AC5_qüestionari 4. Colonialisme i imperialisme.
  •   Pes de la nota sobre el global del lliurament: La nota final del lliurament serà la mitjana aritmètica de les qualificacions obtingues en les activitats d'avaluació
  •   Nombre d'intents: 2
 8. Completa els qüestionaris d'ampliació: L1AM1_qüestionari. La Il·lustració i L1AM2_qüestionari. L'Antic Règim.
  •   Nombre il·limitats d'intents
  •   no és activitat avaluable
 9. Visualitza els vídeos L1AM3_Adreces,vídeos i pel·lícules per consolidar continguts i procediments   i procura recordar els conceptes.
  • no és activitat avaluable   
10. Repassa L1AM4_El repartiment d'Àfrica i la Conferència de Berlín, t'ajudarà a consolidar tot el procés colonialista i imperialista.
  •  no és activitat avaluable   

-----------------------------------

Història del Món Contemporani

Claseshistòria. com
http://www.claseshistoria.com/

----------------------------------

L'Antic Règim

claseshistoria.com
http://www.claseshistoria.com/antiguoregimen/esquema.htm

----------------------------------

La Restauració i les revolucions burgeses


http://www.buxaweb.com/historia/temes/contemp/revolucionsburgeses.htm

----------------------------------

Les revolucions burgeses, romanticisme i nacionalisme

 pàgina de claseshistoria.com

----------------------------------

Els nacionalismes

http://www.buxaweb.com/historia/temes/contemp/nacionalismes.htm

---------------------------------

La unificació d'Alemanya

pàgina de buxaweb.com
http://www.xtec.net/~jbuxader/historia/temes/contemp/unificacioalemanya.htm

----------------------------------

La unificació d'Itàlia

pàgina de buxaweb.com

--------------------------------

L'Imperialisme- A

pàgina de claseshistoria.com

-------------------------------

Imperialisme i colonialisme- B

pàgina de buxaweb.com

--------------------------------

https://www.google.com/maps/d/viewer?oe=UTF8&num=200&t=h&ll=41.402531,143.151856&start=49&ie=UTF8&msa=0&spn=153.967246,92.109375&z=1&hl=es&cd=2&mid=z1tb1HNjYhBA.k2j-5bCqR5OA

--------------------------------

L1AP1_Material didàctic suport a): com llegir un text històric

...COM LLEGIR UN TEXT HISTÒRIC
Els textos i els documents històrics són la principal font per al coneixement del passat. els textos ens permetran realitzar un treball d’anàlisi i de reflexió, per poder aconseguir cada cop més un esperit crític, com més personal millor. El punt de partida és sempre la lectura atenta del text i també subratllar-ne les idees més importants.
Un cop fet això, per treballar el text podeu seguir el camí següent:
1.Enquadrament del text
- Naturalesa del text (memòries, cartes, cròniques, premsa, relats, lleis, tractats...)
- Tema a què es refereix el text.
- Si el text és datat, és important fer referència al significat de la cronologia
- Si el text ho permet, es fa una referència a l’autor, al destinatari i a les circumstàncies en què va ser escrit.


2.Anàlisi del text:
- Consisteix en una sinopsi de les idees principals.
- Cal evitar copiar frases literals, encara que semblin importants.
- S’han d’ordenar les idees principals i expressar-les amb paraules pròpies. 


3.Entorn històric del text ( el punt més important)
- Consisteix a centrar- se en el moment històric a què fa referència el document i a explicar a què responen i com cal situar les idees que surten.
-Aquí és on s’han de posar els coneixement que sabeu del moment històric.


4.Conclusions (és convenient també una petita valoració del document)
- Projecció del text (importància davant els fets històrics posteriors)
- Crítica (valor actual del text i de les afirmacions que fa)
- Aportació personal (si el text admet polèmica)



Ara fixeu-vos com qualsevol text us dona informació sobre una situació i haureu d'aprendre a anar a les fonts (tema) i recordeu els fets o esdeveniments històrics i per tal de repassar aquest aspecte us deixem aquest exemple.
EXERCICI PRÀCTIC
Malgrat la condemna de la II Internacional del colonialisme, normalment aquest fenomen es considerava positiu des de les metròpolis. 

 Condemna de d’imperialisme per la II AIT

   El Congrés és de l’opinió que la política colonial capitalista, per la seva mateixa essència, condueix necessàriament a l’asserviment, al treball forçat i a la destrucció de les poblacions indígenes en el domini colonial. La missió civilitzadora que proclama la societat capitalista sols els servei de pretext per a cobrir la seva set d’explotació i de conquesta. Solament la societat socialista podrà oferir a tots els pobles la possibilitat de desenvolupar plenament la seva civilització.
   El Congrés condemna els mètodes salvatges de la colonització capitalista i reclama, en interès de les forces productives, una política que garanteixi el pacífic desenvolupament de la civilització i que posi, per tot el planeta, les riqueses de la terra al servei del progrés de d’humanitat sencera.
   Enemic de tota explotació de l’home per l’home, defensor de tots els oprimits sense distinció de races, el Congrés condemna aquesta política d’explotació i de conquesta , i constata que la política colonial augmenta el perill de complicacions internacionals i de conflictes bèl·lics entre els pobles colonitzadors.

Actes del Congrés de Stuttgart. Agost de 1907

      • Expliqueu les frases del text que facin referència a la teòrica bondat ideològica del socialisme, enfront de la capitalista, per a solucionar el problema colonial (recorda’t d’estudiar i memoritzar els conceptes de socialisme i capitalisme).

      • Quines eren les relacions entre els Imperis Colonials al moment del Congrés de Stuttgart (repassa’t bé  el concepte d’imperi colonial) ?

      • Digueu i argumenteu alguns factors impulsor del colonialisme .

      • Nomeneu alguns dels efectes del procés colonitzador sobre la cultura dels pobles indígenes.




SOLUCIONARI DE L'EXERCICI PRÀCTIC

      •  Expliqueu les frases del text que facin referència a la teòrica bondat ideològica del socialisme, enfront de la capitalista, per a solucionar el problema colonial.
“Solament la societat socialista podrà oferir a tots els pobles la possibilitat de desenvolupar plenament la seva civilització.”
“Una política que garanteixi el pacífic desenvolupament de la civilització i que posi, per tot el planeta, les riqueses de la terra al servei del progrés de la humanitat sencera.”
“Enemic de tota explotació de l’home per l’home, defensor de tots els oprimits sense distinció de races.”

      • Quines eren les relacions entre els Imperis Colonials al moment del Congrés de Stuttgart?
 A principis de segle XX l’aspecte més significatiu era el progressiu enfrontament d’Alemanya amb el Regne Unit i França, fonamentalment pels intents alemanys d’ampliar un imperi que consideraven absolutament insuficient. Marroc serà un dels llocs d’enfrontament. També són molt importants els motius de competència econòmica i la tensió entre el dos blocs: la Triple Aliança (Alemanya, Austro-Hongria i Itàlia) i la Triple Entesa (Regne Unit, França i Rússia).

      • Digueu i argumenteu  alguns factors impulsors del colonialisme.
      1.  Factors demogràfics i socials: el fort increment demogràfic d’Europa des de finals del segle XVIII  És el que es coneix com a “explosió blanca.”
L’excedent demogràfic, tant urbà com rural, troba una sortida en l’emigració, especialment des de 1840 a 1914 en que són 40 els milions d’europeus que abandonen la seva pàtria a la recerca d’un millor sistema de vida  al continent americà. També els Estats Units reben nombrosos immigrants. Les millores del transport, especialment  en els vaixells de vapor, contribueixen decididament  a incrementar el flux migratori.
També cal ressenyar raons de tipus polític o religiós, o un cert esperit romàntic que impulsen a una part  dels emigrants a cercar noves terres on satisfer les ànsies personals.
Els governs veien bé la migració dels ciutadans a les seves colònies perquè era un sistema de colonitzar els territoris que anaven explorant amb gent que portava un mateix  bagatge cultural, i moltes vegades el van incentivar amb la concessió de terres a costa dels habitants indígenes.
   2.  Factors econòmics. La producció industrial europea no ha deixat de créixer, i el 1873 es produeix una crisi econòmica que es perllonga fins a 1893,  deguda a la caiguda dels preus. Es busca aleshores una sortida a la producció industrial en la exportació de l’excedent a mercats nous que no tinguin barreres duaneres, i les necessitats de les colònies acompliran aquesta fi.
 Per altra banda la indústria demanda majors quantitats de matèries primeres  a baix preu. Les colònies les ofereixen junt a una mà d’obra indígena barata, i s’estimula l’exploració de recursos miners i agrícoles i la seva explotació posterior.
L’acumulació de capitals a Europa originada pels beneficis de la industrialització troben en la inversió a les colònies una sortida doble:  primer es fabriquen els productes, i després els instal·len o venen a les colònies. És doncs un procés d’inversió tancat en el que el benefici sempre torna a la metròpoli (*), i la colònia es va descapitalitzant. Infraestructures com el ferrocarril i els ports no solament permeten invertir sinó que també agiliten el transport de les matèries primeres.
      3.   Factors polítics. Les motivacions polítiques són diferents segons els països. El Regne Unit precisa llocs estratègics per a protegir les llargues rutes comercials de les seves colònies a nivell mundial. França, especialment després de la derrota de 1870, precisa recuperar el prestigi amb l’expansió africana. Alemanya, al cim del prestigi polític europeu, no pot cedir influència davant  els demés Estats d’Europa.
 Hi ha, doncs, un factor dominant de prestigi internacional, fonamentat en el nacionalisme de cada Estat que aspira a ser una potència ultramarina. Així el colonialisme es transforma en un imperialisme.

      4. Factors ideològics. Es manifesten per a justificar la colonització econòmica i política. Els europeus, convençuts de la superioritat de la civilització occidental, en volen fer partícips dels seus beneficis als països colonitzats. Els missioners catòlics i protestants s’apresten a propagar el cristianisme. Els Estats imposen el seu idioma, moneda i sistema d’administració. Hi ha pensadors que defensen la superioritat de la raça blanca sobre la negra o l’asiàtica, i expliquen l’anorreament  de cultures indígenes com el fet biològic de la supremacia del més fort. Altres, com l’anglo-indi R. Kipling, pensen en “les responsabilitats de l’home blanc” segons les quals els colonitzadors tenen l’obligació de transmetre els indígenes les conquestes de la civilització occidental aconseguides per la raça blanca.

Les Societats Geogràfiques, Missioneres, o Colonials influeixen, mitjançant publicacions i propaganda, sobre l’opinió pública ressaltant els aspectes positius de la colonització.

      • Nomeneu alguns dels efectes del procés colonitzador sobre la cultura dels pobles indígenes.
Els colonitzadors tenien un gran complex de superioritat. En general les més evolucionades cultures occidentals alteraran moltes cultures indígenes. En alguns casos pràcticament desapareixen (indis nord-americans); en altres només les classes dirigents indígenes assimilaran la cultura occidental (Índia).

--------------------------------

L1AP2_Material didàctic suport b): com llegir i interpretar un eix cronològic

... COM LLEGIR I INTERPRETAR UN EIX CRONOLÒGIC HISTÒRIC
Un eix cronològic és un gràfic lineal que ens permet disposar de manera ordenada una sèrie d' etapes històriques o esdeveniments compresos entre dues dates o períodes
determinats.
Aquí veureu ordenadament els principals fets històrics al llarg dels segles XIX i XX i al món, a  Espanya i a Catalunya.
Ara bé si voleu posar els esdeveniments més importants en un eix cronològic o en una línia del temps fixa’t:
Si encara no ho tens clar pots fer un seguint aquest passos:
1.
Relaciona els esdeveniments.
Es tracta de fer la tria dels esdeveniments històrics que es representaran a l' eix.


2.
Traça una línia vertical o horitzontal.
Per a construir el gràfic i a  partir d' aquesta línia podem donar forma rectangular a l' eix.


3.
Situar l' inici i el final del període.
Aquest inici i final seran els extrems de la línia.


4.
Dividir la línia proporcionalment.
Per a poder veure a un cop d' ull la durada dels fets que s' hi representen.



5.
Situar la resta de dades i noms.
Escriure tots les dades i els noms que volem que apareguin en el gràfic dels triats al pas 1.


6.
Interpretar.
Escriure/interpretar la informació i extreu les conclusions



-------------------------------

L1AP3_Material procedimental suport c): com fer un resum


...COM FER UN RESUM  

Fer un resum és una eina, com qualsevol altra, de treballar i sistematitzar la informació d'una matèria (en aquest cas un lliurament).
Recordeu sempre que és una eina de treball.
La extensió d'un resum és una qüestió absolutament opinable, però es poden establir certs criteris.
Un resum hauria de permetre:
  • haver estudiat i comprès el lliurament
  • economitza temps i energia
  • facilita el repàs
  • ajuda a la memorització
  • fer més racional i creatiu l'estudi
Si el resum compleix aquest requisits estarà fet correctament
MOLT IMPORTANT
  1. Si el resum és massa llarg equival al llibre de text, on ja es troba la informació.
  2. Si el resum és massa curt i obliga a consultar el llibre de text tampoc fa la seva feina.
  3. En qualsevol cas, la tasca de fer el resum ja és un pràctic i creatiu sistema d'estudi.

-------------------------------

L1AP4_Activitats per assolir els continguts

ACTIVITATS PER SINTETITZAR I REPASSAR ELS CONTINGUTS
1. Des de l’últim quart del segle XVIII , Occident va conèixer transformacions:
-         polítiques – (lliurament 1)
-         econòmiques - revolució industrial (lliurament  2)
-         socials – moviments socials (lliurament  2)
que van significar la fi de l’Antic Règim (recorda't  el terme i  fes referència a com estava concentrat el poder- absolutisme-,l’economia - base agrària isocietat estamental)
polítiques – (lliurament 1)econòmiques - revolució industrial (lliurament  2)socials – moviments socials (lliurament  2)
  • fi de l’Antic Règim
  • inici de..............
  • fi de la base agrària
  • inici de...................
  • fi de la societat estamental
  • inici de..............................

2. La gran època del nacionalisme en Europa es va produir  a partir de 1848 i, especialment, en la dècada e1860 a1870.
   A Europa  havia  dues situacions  favorables  a la lluita  nacionalista:
  • la d’aquells pobles que encara que es sentien una nació es trobaven  dividits i buscaven  la Unificació nacional ( Alemanya i Itàlia)
  • i la d’aquells  altres que , pel contrari, desitjaven la seva independència per trobar-se sotmesos i integrats a altres imperis com el turc o l’austrohongarès ( Hongria, Bulgària)

3. Entre 1776 i 1848, una sèrie de revolucions i conflictes polítics van fer possible posar les bases  del sistema liberal:
  • sobirania nacional ( estudieu el concepte)
  • elecció dels governants- sufragi censatari ( estudieu el concepte)
  • separació de poders ( estudieu el concepte)
  • tots han de respectar i sotmetre’ns a la Constitució ( estudieu el concepte)
4. Entre els anys 1870 i 1914  Europa va intensificar la seva expansió colonial: el capitalisme es va estendre per tota la Terra i la civilització europea es va convertir en model per altres pobles.
  •  repasseu la definició i la  relació entre capitalisme i colonialisme
  •  esquematitzeu les diferents  causes del colonialisme
  •         "                les conseqüències del colonialisme
 Cronològicament:
Anys
Esdeveniment
1776
Independència dels Estats Units
1789
Revolució Francesa
1779-1815
Napoleó
1814- 1815
Congrés de Viena
1810-1824
Independència d’ Hispanoamèrica
1820
Revolucions de 1820
1830
Revolucions de 1830
1848
Revolucions de 1848
1861-1865
Guerra de Secessió d’ EE UU
1870
Unitat italiana
1871
Unitat alemanya
1876
La reina Victòria d’Anglaterra és anomenada emperadriu de l’Índia
1885
Conferència de Berlín

*Ara us  podeu fer  una línia del temps horitzontal i escriviu les dates i els  esdeveniments que hi consideris més rellevants però, recorda que, cal que coneguis, sempre, el seu significat.
5. Finalment expliqueu l'imperialisme colonial i digueu com el Congrés de Berlín va voler crear certa atmosfera de pau en les tensions que ens van donar entre les potències.

-------------------------------

L1AC1_Tasca. Comentari de textos S1_14-15

HISTÒRIA DEL MÓN CONTEMPORANI
LLiurament 1

HEU D’ESCOLLIR UNA OPCIÓ (A O B)
OPCIÓ A: ANÀLISI COMPARATIU DE TEXTOS
(10 punts c/u 2 punts)
Aquestos dos textos permeten veure alguna diferència fonamental entre l’absolutisme i el constitucionalisme, malgrat que en aquest cas és molt moderat.
Text A.1
(...) D’ on es pot deduir que els nostres reis sols tenen el seu centre en Déu, que no estan obligats a sotmetre’s a un poder terrenal, que gaudeixen de tots els drets atribuïts a la sobirania perfecta i absoluta, i que són totalment sobirans en el seu regne.
Lebret, cit. A.Soboul: La Revolución Francesa

    1. Quin règim descriu el text? (memoritza les característiques del règim absolutista i el règim constitucional):
    2Quins grups socials el recolzaven? quins li eren hostils?(estudia’t bé els diferents grups socials)
  • recolzaven:
  • hostils:
    3. Fou perjudicat o beneficiat aquest règim pel Congrés de Viena? Justifica la teva resposta definint “Congrés de Viena” i sobretot centrat ’t en esbrinar la ideologia que recolzava.
  • perjudicat ----
  • beneficiat ----

                                                                                      Text A.2

En presència de Deu, juro observar amb fidelitat la Carta Constitucional, governar per les lleis i conforme a les lleis, fer bona i exacta justícia...
             Jurament del rei Lluís Felip d’Orleans entronitzat per la revolució de 1830
      4. Quin règim descriu aquest text? de quina classe social rebia recolzament?
  • règim......
  • classe social ....
      5. Quan es va consolidar definitivament a Europa el règim liberal? ajuda’t creant un eix cronològic per tal de veure l’evolució política des de la Revolució Francesa. Recorda’t de posar absolutisme, liberalisme- constitucionalisme i democràcia. Memoritza les diferències respecte al sufragi censatari i universal)


OPCIÓ B : COMENTARI DE TEXT
(10 punts c/u 2'5 punts)
Definició d’Imperialisme

D’imperialisme es pot entendre com el domini que poden exercir nacions sobre altres. Existeixen imperialismes des de l’antiguitat, però actualment es diu que "imperialisme" és el procés d’expansió econòmica que va tenir lloc a Europa a mitjan del segle XIX i més concretament des de 1870. Durant aquest període, molts països europeus, especialment Gran Bretanya, es van estendre conquerint territoris i formant colònies a Àfrica, Àsia i Oceania. Aquesta expansió va ser conseqüència, entre d’altres, de la recerca de mercats i matèries primeres per a la revolució industrial i podem dir que es va mantenir fins a la I Guerra Mundial (1914) l però les seves conseqüències van romandre fins a la descolonització en els anys 70. Però no podem oblidar que encara avui molts països pateixen les seves conseqüències
  1. 1. Explica les frases del text que defineixen l’ imperialisme colonial.
  2. 2. Per quina situació econòmica passava Europa als anys 1870?.
  3. 3. Explica alguns factors impulsors del colonialisme.
  4. 4. Nomena alguns dels efectes del procés colonitzador sobre la cultura dels pobles indígenes.

-------------------------------

L1ACR1_ Comentari de textos S1_14-15

HISTÒRIA DEL MÓN CONTEMPORANI
Lliurament 1  
HEU D’ESCOLLIR UNA OPCIÓ (A O B)
OPCIÓ A: ANÀLISI COMPARATIU DE TEXTOS
(10 punts c/u 2 punts)
Aquestos dos textos permeten veure alguna diferència fonamental entre l’absolutisme i el constitucionalisme, malgrat que en aquest cas és molt moderat.
Text A.1
(...) D’ on es pot deduir que els nostres reis sols tenen el seu centre en Déu, que no estan obligats a sotmetre’s a un poder terrenal, que gaudeixen de tots els drets atribuïts a la sobirania perfecta i absoluta, i que són totalment sobirans en el seu regne.
Lebret, cit. A.Soboul: La Revolución Francesa
  1. Quin règim descriu el text? (memoritza les característiques del règim absolutista i el règim constitucional):
  2. Quins grups socials el recolzaven? quins li eren hostils?(estudia’t bé els diferents grups socials)
    • recolzaven:
    • hostils:
  3. Fou perjudicat o beneficiat aquest règim pel Congrés de Viena? Justifica la teva resposta definint “Congrés de Viena” i sobretot centrat ’t en esbrinar la ideologia que recolzava.
    •  perjudicat ----
    •  beneficiat ----
                                                Text A.2
En presència de Deu, juro observar amb fidelitat la Carta Constitucional, governar per les lleis i conforme a les lleis, fer bona i exacta justícia...
Jurament del rei Lluís Felip d’Orleans entronitzat per la revolució de 1830
         
          4. Quin règim descriu aquest text? i de quina classe social rebia recolzament?
  • règim......
  • classe social ....
         5. Quan es va consolidar definitivament a Europa el règim liberal? (ajuda’t creant un eix cronològic per tal de veure l’evolució política des de la Revolució Francesa. Recorda’t de posar absolutisme, liberalisme- constitucionalisme i democràcia. Memoritza les diferències respecte al sufragi censatari i universal)


OPCIÓ B: COMENTARI DE TEXT.
Definició d’ Imperialisme

D’imperialisme es pot entendre com el domini que poden exercir nacions sobre altres. Existeixen imperialismes des de l’antiguitat, però actualment es diu que "imperialisme" és el procés d’expansió econòmica que va tenir lloc a Europa a mitjan del segle XIX i més concretament des de 1870. Durant aquest període, molts països europeus, especialment Gran Bretanya, es van estendre conquerint territoris i formant colònies a Àfrica, Àsia i Oceania. Aquesta expansió va ser conseqüència, entre d’altres, de la recerca de mercats i matèries primeres per a la revolució industrial i podem dir que es va mantenir fins a la I Guerra Mundial (1914) l però les seves conseqüències van romandre fins a la descolonització en els anys 70. Però no podem oblidar que encara avui molts països pateixen les seves conseqüències.

  1. Explica les frases del text que defineixen l’ imperialisme colonial.
  2. Per quina situació econòmica passava Europa als anys 1870?.
  3. Explica alguns factors impulsor del colonialisme.
  4. Nomena alguns dels efectes del procés colonitzador sobre la cultura dels pobles indígenes.

------------------------------

Començat eldilluns, 22 setembre 2014, 14:57
EstatAcabat
Completat eldilluns, 22 setembre 2014, 14:59
Temps emprat1 minut 33 segons
Qualificació10,0 sobre 10,0 (100%)
Retroacció
Perfecte

Pregunta 1

Correcte
Puntuació 1,0 sobre 1,0
Marca la pregunta

Text de la pregunta

El  Congrés de Viena
Trieu-ne una:
Correcte
Va restablir el absolutisme

Retroacció

Pregunta 2

Correcte
Puntuació 1,0 sobre 1,0
Marca la pregunta

Text de la pregunta

El liberalisme al Regne Unit es va imposar gràcies a...
Trieu-ne una:
Correcte
L'alternança entre conservadors i liberals va facilitar una evolució sense revolució

Retroacció

Pregunta 3

Correcte
Puntuació 1,0 sobre 1,0
Marca la pregunta

Text de la pregunta

El liberalisme defensava:
Trieu-ne una:
Correcte
La Sobirania nacional

Retroacció

Pregunta 4

Correcte
Puntuació 1,0 sobre 1,0
Marca la pregunta

Text de la pregunta

En què va consistir la filosofia de la Il·lustració?
Trieu-ne una:
Correcte
El suport intel·lectual que va propiciar la caiguda de l'Antic Règim

Retroacció

Pregunta 5

Correcte
Puntuació 1,0 sobre 1,0
Marca la pregunta

Text de la pregunta

La revolució de 1820 es va iniciar...
Trieu-ne una:
Correcte
Fonamentalment gràcies al pronunciament de Riego a favor de la Constitució de 1812

Retroacció

Pregunta 6

Correcte
Puntuació 1,0 sobre 1,0
Marca la pregunta

Text de la pregunta

La revolució de 1848
Trieu-ne una:
Correcte
Es diu que va ser la última burgesa i la primera social

Retroacció

Pregunta 7

Correcte
Puntuació 1,0 sobre 1,0
Marca la pregunta

Text de la pregunta

La revolució de 1848 va despertar el sntiment nacionalista a:
Trieu-ne una:
Correcte
Itàlia

Retroacció

Pregunta 8

Correcte
Puntuació 1,0 sobre 1,0
Marca la pregunta

Text de la pregunta

La revolució de1848 va afectar a l'Imperi Austríac...
Trieu-ne una:
Correcte
Va posar a l'Imperi al bord de la descomposició

Retroacció

Pregunta 9

Correcte
Puntuació 1,0 sobre 1,0
Marca la pregunta

Text de la pregunta

Les societats secretes es van dedicar
Trieu-ne una:
Correcte
A difondre les idees revolucionaries

Retroacció

Pregunta 10

Correcte
Puntuació 1,0 sobre 1,0
Marca la pregunta

Text de la pregunta

Quina diferència hi ha entre una maonarquia absoluta i una constitucional?
Trieu-ne una:
Correcte
La primera té un poder total i la segona està sotmesa a la corresponent constitució

Retroacció


------------------------------

Començat eldilluns, 22 setembre 2014, 15:00
EstatAcabat
Completat eldilluns, 22 setembre 2014, 15:02
Temps emprat2 minuts 3 segons
Qualificació10,0 sobre 10,0 (100%)
Retroacció
Perfecte

Pregunta 1

Correcte
Puntuació 1,0 sobre 1,0
Marca la pregunta

Text de la pregunta

El sufragi univeral es va estendre a partir de  de la Revolució de 1830
Trieu-ne una:
Correcte

Retroacció

Pregunta 2

Correcte
Puntuació 1,0 sobre 1,0
Marca la pregunta

Text de la pregunta

La caiguda de Metternich el 1848 a Àustria simbolitza el final de l'ordre establert al Congrés de Viena
Trieu-ne una:
Correcte

Retroacció

Pregunta 3

Correcte
Puntuació 1,0 sobre 1,0
Marca la pregunta

Text de la pregunta

La revolució de 1848 va ser la primera motivada per greus problemes socials
Trieu-ne una:
Correcte

Retroacció

Pregunta 4

Correcte
Puntuació 1,0 sobre 1,0
Marca la pregunta

Text de la pregunta

Els anys posteriors a 1814 el liberalisme va desaparèixer
Trieu-ne una:
Correcte

Retroacció

Pregunta 5

Correcte
Puntuació 1,0 sobre 1,0
Marca la pregunta

Text de la pregunta

La Carta Otorgada de 1814  de LLuís XVIII recull aspiracions revolucionàries com la igualtat de tothon davant la llei i  els impostos
Trieu-ne una:
Correcte

Retroacció

Pregunta 6

Correcte
Puntuació 1,0 sobre 1,0
Marca la pregunta

Text de la pregunta

Per Restauració entenent el període posterior a la caiguda de Napoleó
Trieu-ne una:
Correcte

Retroacció

Pregunta 7

Correcte
Puntuació 1,0 sobre 1,0
Marca la pregunta

Text de la pregunta

La burgesia volia un canvi polític que possibilités la seva entrada al govern mitjançant el sufragi censatari
Trieu-ne una:
Correcte

Retroacció

Pregunta 8

Correcte
Puntuació 1,0 sobre 1,0
Marca la pregunta

Text de la pregunta

La burgesia no volia cap canvi econòmic i el sistema econòmic basat en l'agricultura ja li estava bé

Trieu-ne una:
Correcte

Retroacció

Pregunta 9

Correcte
Puntuació 1,0 sobre 1,0
Marca la pregunta

Text de la pregunta

El liberalisme va mantenir la seva unitat de pensament (monarquia constitucional, sufragi censatari, llibertats limitades...)
Trieu-ne una:
Correcte

Retroacció

Pregunta 10

Correcte
Puntuació 1,0 sobre 1,0
Marca la pregunta

Text de la pregunta

Els liberals demanaven el vot per a la gent sense recursos econòmic i per a les dones
Trieu-ne una:
Correcte

Retroacció


-----------------------------

Començat eldilluns, 22 setembre 2014, 15:03
EstatAcabat
Completat eldilluns, 22 setembre 2014, 15:05
Temps emprat1 minut 50 segons
Qualificació10,0 sobre 10,0 (100%)
Retroacció
Perfecte!

Pregunta 1

Correcte
Puntuació 10,0 sobre 10,0
Marca la pregunta

Text de la pregunta

Aquest qüestionari té com objectiu ajudar-te a relacionar  els fets amb les seves dates.
Napoleone Bonaparte Correcte
Segona revolució liberal a Europa Correcte
Charles Louis Napoléon Bonaparte:II Imperi francès Correcte
Primera revolució liberal a Europa Correcte
Congrés de Viena Correcte
Benso Cavour Correcte
Dissolució de la Santa Aliança Correcte
Tercera revolució liberal a Europa i 1ª democràtica Correcte
Pronunciament liberal del General Riego Correcte
Otto von Bismarck Correcte

Retroacció


-----------------------------

Començat eldilluns, 22 setembre 2014, 15:05
EstatAcabat
Completat eldilluns, 22 setembre 2014, 15:09
Temps emprat3 minuts 26 segons
Qualificació10,0 sobre 10,0 (100%)
Retroacció
Perfecte!

Pregunta 1

Correcte
Puntuació 2,0 sobre 2,0
Marca la pregunta

Text de la pregunta

Fets i dates
David Livingstone Correcte
Construcció del Canal de Suez Correcte
La reina Victòria d'Anglaterra es coronada emperadriu de l'Índia Correcte
Comerç i guerra de l'Opi Correcte
La Conferencia de Berlín Correcte
Conflicte de Faxoda Correcte

Retroacció

Pregunta 2

Correcte
Puntuació 1,0 sobre 1,0
Marca la pregunta

Text de la pregunta

A la Conferència de Berlín de Berlín les grans potències es van repartir el continent africà
Trieu-ne una:
Correcte

Retroacció

Pregunta 3

Correcte
Puntuació 1,0 sobre 1,0
Marca la pregunta

Text de la pregunta

Es defineix el colonialisme com...
Trieu-ne una:
Correcte
... un movimiment que es va produir fonamentalment a l'últim terç del segle XIX i va consistir en l'ocupació de grans territoris preferentment en Àsia i Àfrica d'una manera molt ràpida

Retroacció

Pregunta 4

Correcte
Puntuació 1,0 sobre 1,0
Marca la pregunta

Text de la pregunta

Escull la resposta correcta tenint en compte l'ordre d'importància dels imperis
Trieu-ne una:
Correcte
Imperis britànic, francès, alemany, belga, rus, portuguès...

Retroacció

Pregunta 5

Correcte
Puntuació 1,0 sobre 1,0
Marca la pregunta

Text de la pregunta

El domini i el protectorat són dos formes d'administrar les colònies
Trieu-ne una:
Correcte

Retroacció

Pregunta 6

Correcte
Puntuació 1,0 sobre 1,0
Marca la pregunta

Text de la pregunta

Entenem l'imperialisme com  el control d'un Estat sobre territoris aliens al seu àmbit geogràfic, cultural i històric 
Trieu-ne una:
Correcte

Retroacció

Pregunta 7

Correcte
Puntuació 1,0 sobre 1,0
Marca la pregunta

Text de la pregunta

L'Incident de Fashoda és un conflicte entre les potències (Anglaterra i França) per dominar Àsia
Trieu-ne una:
Correcte

Retroacció

Pregunta 8

Correcte
Puntuació 1,0 sobre 1,0
Marca la pregunta

Text de la pregunta

Les causes de l'imperialisme són....
Trieu-ne una:
Correcte
Demogràfiques, econòmiques, polítiques, científiques, tecnològiques i ideològiques

Retroacció

Pregunta 9

Correcte
Puntuació 1,0 sobre 1,0
Marca la pregunta

Text de la pregunta

La Primera Guerra Mundial esclatarà,entre altres causes, per les tensions entre les potències
Trieu-ne una:
Correcte

Retroacció


-----------------------------

Solucionari de les activitats amb retroacció del S1_ 14-15

HISTÒRIA DEL MÓN CONTEMPORANI
SOLUCIONARI. LLiurament 1
ANÀLISI COMPARATIU DE TEXTOS
Aquestos dos textos permeten veure alguna diferència fonamental entre l’absolutisme i el constitucionalisme, malgrat que en aquest cas és molt moderat.
Text A.1
... D’ on es pot deduir que els nostres reis sols tenen el seu centre en Déu, que no estan obligats a sotmetre’s a un poder terrenal, que gaudeixen de tots els drets atribuïts a la sobirania perfecta i absoluta, i que són totalment sobirans en el seu regne.
Lebret, cit. A.Soboul: La Revolución Francesa
  • Quin règim descriu el text?
Règim: La monarquia absoluta de dret diví. Si no “estan obligats a sotmetre’s a un poder terrenal” vol dir que el seu poder ve directament de Déu. És el règim polític característic del segle XVIII i va arribar al màxim desenvolupament a França.
  • Quins grups socials el recolzaven? quins li eren hostils?
recolzaven: L’absolutisme, “l’antic règim”, era recolzat pels estaments privilegiats: la noblesa i el clergat (que eren els grans propietaris de terres).
hostils: camperols i burgesos en general, el “tercer estat”.
  • Fou perjudicat o beneficiat aquest règim pel Congrés de Viena?
0 perjudicat
X beneficiat
Justificació: El model social i polític de l’antic règim es va veure beneficiat pel Congrés de Viena, que va restaurar l’absolutisme a Europa. Aquest sistema es va mantenir fins a les següents revolucions.
Text A.2
En presència de Deu, juro observar amb fidelitat la Carta Constitucional, governar per les lleis i conforme a les lleis, fer bona i exacta justícia...
Jurament del rei Lluís Felip d’ Orleans entronitzat per la revolució de 1830
  • Quin règim descriu aquest text? i de quina classe social rebia recolzament?
Règim...Una monarquia constitucional. El rei Lluís Felip d’Orleans, sortit de la revolució de 1830, jura la constitució. Es tracta del liberalisme moderat amb un sufragi molt restringit. El poder polític es trobarà en mans dels nous poders econòmics: l’alta burgesia, que és la que ha promogut la revolució.
    Classe social...En el cas de la França de Lluís Felip d’Orleans, de l’alta burgesia i els banquers. Es tractava d’un règim polític molt restringit, dominat pels poders econòmics emergents: industrials, grans comerciants, banquers, etc . S’ha de tenir present que aquest revolució es produeix contra la monarquia de Carles X , que volia un retorn a l’absolutisme, situació absolutament inacceptable per la ja molt poderosa burgesia.
    • Quan es va consolidar definitivament a Europa el règim liberal?
    Aquest liberalisme moderat i censatari es va consolidar entre la revolució de 1830 i la de 1848. El liberalisme moderat evolucionarà desprès de 1830 i serà superat per altre més evolucionat, partidari del sufragi universal, republicà i amb preocupacions socials. Es diu que la següent revolució de 1848 serà la última revolució burgesa i la primera revolució social.
    ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
    OPCIÓ B
    COMENTARI DE TEXT
    Definició d’ Imperialisme
    D’imperialisme es pot entendre com el domini que poden exercir nacions sobre altres. Existeixen imperialismes des de l’antiguitat, però actualment es diu que "imperialisme" és el procés d’expansió econòmica que va tenir lloc a Europa a mitjans del segle XIX i més concretament des de 1870. Durant aquest període, molts països europeus, especialment Gran Bretanya, es van estendre conquerint territoris i formant colònies a Àfrica, Àsia i Oceania. Aquesta expansió va ser conseqüència, entre d’altres, de la recerca de mercats i matèries primeres per a la revolució industrial i podem dir que es va mantenir fins a la I Guerra Mundial (1914) l però les seves conseqüències van romandre fins a la descolonització en els anys 70. Però no podem oblidar que encara avui molts països pateixen les seves conseqüències.
    • Explica les frases del text que defineixen l’ imperialisme colonial
    - domini que poden exercir nacions sobre altres
    - procés d’expansió econòmica que va tenir lloc a Europa a mitjan del segle XIX
    • Per quina situació econòmica passava Europa als anys 1870?
    Crisi industrial La producció industrial europea no ha deixat de créixer, i el 1873 es produeix una crisi econòmica que es perllongarà.
    • Explica alguns factors impulsor del colonialisme
    1. Factors demogràfics i socials: el fort increment demogràfic d’ Europa des de finals del segle XVIII És el que es coneix com a “explosió blanca.”
    L’excedent demogràfic, tant urbà com rural, troba una sortida en l’emigració, especialment des de 1840 a 1914 en que són 40 els milions d’europeus que abandonen la seva pàtria a la recerca d’un millor sistema de vida al continent americà. També els Estats Units reben nombrosos immigrants. Les millores del transport, especialment en els vaixells de vapor, contribueixen decididament a incrementar el flux migratori.
    També cal ressenyar raons de tipus polític o religiós, o un cert esperit romàntic que impulsen a una part dels emigrants a cercar noves terres on satisfer les ànsies personals.
    Els governs veien bé la migració dels ciutadans a les seves colònies perquè era un sistema de colonitzar els territoris que anaven explorant amb gent que portava un mateix bagatge cultural, i moltes vegades el van incentivar amb la concessió de terres a costa dels habitants indígenes.
    2. Factors econòmics. La producció industrial europea no ha deixat de créixer, i el 1873 es produeix una crisi econòmica que es perllonga fins a 1893, deguda a la caiguda dels preus. Es busca aleshores una sortida a la producció industrial en la exportació de l’excedent a mercats nous que no tinguin barreres duaneres, i les necessitats de les colònies acompliran aquesta fi.
    Per altra banda la indústria demanda majors quantitats de matèries primeres a baix preu. Les colònies les ofereixen junt a una mà d’obra indígena barata, i s’estimula l’exploració de recursos miners i agrícoles i la seva explotació posterior.
    L’acumulació de capitals a Europa originada pels beneficis de la industrialització troben en la inversió a les colònies una sortida doble: primer es fabriquen els productes, i després els instal·len o venen a les colònies. És doncs un procés d’inversió tancat en el que el benefici sempre torna a la metròpoli (*), i la colònia es va descapitalitzant. Infraestructures com el ferrocarril i els ports no solament permeten invertir sinó que també agiliten el transport de les matèries primeres.
    3. Factors polítics. Les motivacions polítiques són diferents segons els països. El Regne Unit precisa llocs estratègics per a protegir les llargues rutes comercials de les seves colònies a nivell mundial. França, especialment després de la derrota de 1870, precisa recuperar el prestigi amb l’expansió africana. Alemanya, al cim del prestigi polític europeu, no pot cedir influència davant els demés Estats d’Europa.
    Hi ha, doncs, un factor dominant de prestigi internacional, fonamentat en el nacionalisme de cada Estat que aspira a ser una potència ultramarina. Així el colonialisme es transforma en un imperialisme.
    4. Factors ideològics. Es manifesten per a justificar la colonització econòmica i política. Els europeus, convençuts de la superioritat de la civilització occidental, en volen fer partícips dels seus beneficis als països colonitzats. Els missioners catòlics i protestants s’apresten a propagar el cristianisme. Els Estats imposen el seu idioma, moneda i sistema d’administració. Hi ha pensadors que defensen la superioritat de la raça blanca sobre la negra o l’asiàtica, i expliquen l’anorreament de cultures indígenes com el fet biològic de la supremacia del més fort. Altres, com l’anglo -indi R. Kipling, pensen en “les responsabilitats de l’home blanc” segons les quals els colonitzadors tenen l’obligació de transmetre els indígenes les conquestes de la civilització occidental aconseguides per la raça blanca.
    • Nomena alguns dels efectes del procés colonitzador sobre la cultura dels pobles indígenes.
    Els Estats imposen el seu idioma, moneda i sistema d’administració. Hi ha pensadors que defensen la superioritat de la raça blanca sobre la negra o l’asiàtica, i expliquen l’anorreament de cultures indígenes com el fet biològic de la supremacia del més fort

    -----------------------------

    Començat eldimecres, 29 octubre 2014, 03:37
    EstatAcabat
    Completat eldimecres, 29 octubre 2014, 03:40
    Temps emprat2 minuts 26 segons
    Punts1,0/1,0
    Qualificació10,0 sobre 10,0 (100%)
    Retroacció
    Perfecte!

    Pregunta 1

    Correcte
    Puntuació 1,0 sobre 1,0
    Marca la pregunta

    Text de la pregunta

    Personatges i fets de la Il.lustració
    Teoria sobre la riquesa de les nacions Correcte
    Enciclopèdia Francesa Correcte
    Divisió de poders Correcte
    Despotisme Il.lustrat Correcte
    Absolutisme de dret diví Correcte
    Revolució americana Correcte
    Convocatòria Estats Generals Correcte
    Bondat natural de l'home Correcte
    Crítica a l'absolutisme Correcte
    Mercantilisme Correcte

    Retroacció


    ----------------------------

    Començat eldilluns, 27 octubre 2014, 04:54
    EstatAcabat
    Completat eldilluns, 27 octubre 2014, 04:55
    Temps emprat56 segons
    Qualificació10,0 sobre 10,0 (100%)
    Retroacció
    Molt bé!

    Pregunta 1

    Correcte
    Puntuació 1,0 sobre 1,0
    Marca la pregunta

    Text de la pregunta

    En el  sistema polític absolutista
    Trieu-ne una:
    Correcte
    La màxima concentració de poder es trobava en la persona del rei

    Retroacció

    Pregunta 2

    Correcte
    Puntuació 1,0 sobre 1,0
    Marca la pregunta

    Text de la pregunta

    La principal característica demogràfica de l'Antic Règim era
    Trieu-ne una:
    Correcte
    Poca població i poc creixement amb una natalitat i una mortalitat molt elevades

    Retroacció

    Pregunta 3

    Correcte
    Puntuació 1,0 sobre 1,0
    Marca la pregunta

    Text de la pregunta

    L'agricultura de l'Antic Règim es caracteritza per
    Trieu-ne una:
    Correcte
    Era una agricultura de subsistència

    Retroacció

    Pregunta 4

    Correcte
    Puntuació 1,0 sobre 1,0
    Marca la pregunta

    Text de la pregunta

    La teoria econòmica de l'absolutisme era
    Trieu-ne una:
    Correcte
    El mercantilisme

    Retroacció

    Pregunta 5

    Correcte
    Puntuació 1,0 sobre 1,0
    Marca la pregunta

    Text de la pregunta

    A l'Antic Règim predominava el món rural
    Trieu-ne una:
    Correcte
    La majoria de la població vivia al camp i la terra era  la principal font de riquesa

    Retroacció

    Pregunta 6

    Correcte
    Puntuació 1,0 sobre 1,0
    Marca la pregunta

    Text de la pregunta

    On es va iniciar el canvi?
    Trieu-ne una:
    Correcte
    A Anglaterra

    Retroacció

    Pregunta 7

    Correcte
    Puntuació 1,0 sobre 1,0
    Marca la pregunta

    Text de la pregunta

    L' Antic Règim són els segles...
    Trieu-ne una:
    Correcte
    ...XVI, XVII i XVIII

    Retroacció

    Pregunta 8

    Correcte
    Puntuació 1,0 sobre 1,0
    Marca la pregunta

    Text de la pregunta

    Els principals factors, a part de la Il·lustració, que van generar canvi al segle XVIII van ser
    Trieu-ne una:
    Correcte
    La revolució demogràfica, la revolució agrària i l'inici de la revolució industrial

    Retroacció

    Pregunta 9

    Correcte
    Puntuació 1,0 sobre 1,0
    Marca la pregunta

    Text de la pregunta

    La Il.lustració va iniciar un canvi de mentalitat
    Trieu-ne una:
    Correcte
    Els filòsofs il·lustrats van criticar el poder absolut dels reis i el model social de l'Antic Règim

    Retroacció

    Pregunta 10

    Correcte
    Puntuació 1,0 sobre 1,0
    Marca la pregunta

    Text de la pregunta

    Com era la divisió social de la societat estamental?
    Trieu-ne una:
    Correcte
    Els tres estaments eren: aristocràcia, clergat i burgesia/camperols

    Retroacció


    ----------------------------

    L1AM3_Adreces,vídeos i pel.lícules per consolidar continguts i procediments



     Adreces,vídeos i pel.lícules per consolidar continguts i procediments


    1. L' ANTIC RÈGIM
     Font: Jordi Manero

    Cal que recuperis el significat dels conceptes clau 
    ORGANITZACIÓ POLÍTICAACTIVITATS ECONÒMIQUESORGANITZACIÓ SOCIAL
    • Monarquia absoluta
    • Despotisme il.lustrat
    • Il.lustració
    • Monarquia parlamentària

    • Economia senyorial
    • Crisi de subsistència

    • Societat estamental
    • Tercer estat


    2. Imperialisme i colonialisme

    Font: Jordi Manero



    3. Portades del Petit Journal




     
    4.
    El Canal de Suez i el comerç marítim mundialhttp://blocs.xtec.cat/hmon/files/2010/11/shipping-trade-routes-unep-arendal.jpg


    5. Conceptes de diversitat cultura que us cal tenir molt en compte
    1. Etnocentrisme
    2. Relativisme cultural
    3. Transculturalisme
    4. Interculturalisme


    6.

    El mapa d'Europa després del Congrés de Viena     

    7. Liberalisme i nacionalisme

    Font: Jordi Manero

    ----------------------------

    http://www.interactuem.org/ficheros/des4v.swf

    ----------------------------
    fin

    Cap comentari:

    Publica un comentari a l'entrada