General
- Recursos de la matèria
-----------------------------------
Lliurament 1
del 22 de setembre al 6 d'octubre del 2014Restauració, revolucions liberals (1815-1848), nacionalismes i imperialisme- Recursos
- Activitats d'aprenentatge
- Activitats d'avaluació
- Solucionaris
- Activitats d'ampliació
-----------------------------------
Pla de treball
Història del món contemporani
Pla de treball del Lliurament 1
Continguts
Contingut 1. La Restauració. Unitat 2 del Llibre de text. Editorial Claret.
Contingut 2. Les revolucions de 1820, 1830 i 1848. Unitat 2 del Llibre de text. Editorial Claret. Pàgina WEB: Les revolucions burgeses.
Contingut 3. Els nacionalismes, les unificacions d’Itàlia i Alemanya. Unitat 2 del Llibre de text. Editorial Claret. Pàgina WEB: Els nacionalismes.Pàgina WEB: La unificació italiana.Pàgina WEB: La unificació alemanya.
Contingut 4. Imperialisme i colonialisme.Unitat 3 del Llibre de text. Editorial Claret. Pàgina WEB: l’ imperialisme.
Orientacions
Aquesta unitat permet distingir els diferents tipus d’ideologia del segle XIX : l’absolutisme, el liberalisme en les seves modalitats, etc. Es tracta de la transició de l’absolutisme de la Restauració al triomf de la burgesia i de les revolucions liberals. Aquestes grans revolucions burgeses són les protagonistes de la primera meitat del segle XIX : 1820, 1830 i 1848 i és molt interessant veure i conèixer els diferents aspectes del liberalisme: polític, econòmic, sociològic.
El nacionalisme és un dels motors de les unificacions d’Itàlia i d’Alemanya però conèixer el seu origen i desenvolupament ens ajudarà a entendre altres realitats polítiques del segle XIX ,XX i actuals.
També assistirem a com els models democràtics i el sufragi universal s’aniran imposant de mica en mica per Europa i mentrestant la revolució demogràfica va canviant moltes estructures poblacionals. Aquest creixement demogràfic juntament amb el desenvolupament econòmic ajudaran a la colonització i a l’aparició dels imperis colonials que es convertiran en la prolongació de les grans potències industrials.
Seqüència de treball
1. Llegeix el material d'estudi indicat en Recursos.
2. A continuació llegeix i procura entendre el material didàctic de suport i fes els exercicis que tens plantejats a les activitats d'aprenentatge.
2. A continuació llegeix i procura entendre el material didàctic de suport i fes els exercicis que tens plantejats a les activitats d'aprenentatge.
3. Fes la tasca L1ACR1_Comentari de textos del semestre 1.
- Pes de la nota sobre el global del Lliurament: La nota final del lliurament serà la mitjana aritmètica de les qualificacions obtingues en les activitats d'avaluació
4. Completa el qüestionari d'avaluació L1AC2_qüestionari 1. Restauració i revolucions-1.
- Pes de la nota sobre el global del Lliurament: La nota final del lliurament serà la mitjana aritmètica de les qualificacions obtingues en les activitats d'avaluació
- Nombre d'intents: 4
5. Completa el qüestionari d'avaluació L1AC3_qüestionari 2. Restauració i revolucions-2.
- Pes de la nota sobre el global del Lliurament: La nota final del lliurament serà la mitjana aritmètica de les qualificacions obtingues en les activitats d'avaluació
- Nombre d'intents: 2
6. Completa el qüestionari d'avaluació L1AC4_qüestionari 3. Revolucions i nacionalisme.
- Pes de la nota sobre el global del lliurament: La nota final del lliurament serà la mitjana aritmètica de les qualificacions obtingues en les activitats d'avaluació
- Nombre d'intents: 2
7. Completa el qüestionari d'avaluació L1AC5_qüestionari 4. Colonialisme i imperialisme.
- Pes de la nota sobre el global del lliurament: La nota final del lliurament serà la mitjana aritmètica de les qualificacions obtingues en les activitats d'avaluació
- Nombre d'intents: 2
8. Completa els qüestionaris d'ampliació: L1AM1_qüestionari. La Il·lustració i L1AM2_qüestionari. L'Antic Règim.
- Nombre il·limitats d'intents
- no és activitat avaluable
9. Visualitza els vídeos L1AM3_Adreces,vídeos i pel·lícules per consolidar continguts i procediments i procura recordar els conceptes.
- no és activitat avaluable
10. Repassa L1AM4_El repartiment d'Àfrica i la Conferència de Berlín, t'ajudarà a consolidar tot el procés colonialista i imperialista.
- no és activitat avaluable
-----------------------------------
Història del Món Contemporani
Claseshistòria. com
----------------------------------
L'Antic Règim
claseshistoria.com
----------------------------------
La Restauració i les revolucions burgeses
http://www.buxaweb.com/historia/temes/contemp/revolucionsburgeses.htm
----------------------------------
Les revolucions burgeses, romanticisme i nacionalisme
pàgina de claseshistoria.com
Feu clic a l'enllaç http://www.claseshistoria.com/revolucionesburguesas/esquema.htm
----------------------------------
Els nacionalismes
http://www.buxaweb.com/historia/temes/contemp/nacionalismes.htm
Feu clic a l'enllaç http://www.buxaweb.com/historia/temes/contemp/nacionalismes.htm per a
---------------------------------
La unificació d'Alemanya
pàgina de buxaweb.com
http://www.xtec.net/~jbuxader/historia/temes/contemp/unificacioalemanya.htm
Feu clic a l'enllaç http://www.buxaweb.com/historia/temes/contemp/unificacioitaliana.htm p
----------------------------------
La unificació d'Itàlia
pàgina de buxaweb.com
Feu clic a l'enllaç http://www.buxaweb.com/historia/temes/contemp/unificacioitaliana.htm
--------------------------------
L'Imperialisme- A
pàgina de claseshistoria.com
Feu clic a l'enllaç http://www.claseshistoria.com/imperialismo/esquema.htm per a
-------------------------------
Imperialisme i colonialisme- B
pàgina de buxaweb.com
Feu clic a l'enllaç http://buxaweb.com/historia/temes/contemp/imperialisme.htm p
--------------------------------
https://www.google.com/maps/d/viewer?oe=UTF8&num=200&t=h&ll=41.402531,143.151856&start=49&ie=UTF8&msa=0&spn=153.967246,92.109375&z=1&hl=es&cd=2&mid=z1tb1HNjYhBA.k2j-5bCqR5OA
--------------------------------
L1AP1_Material didàctic suport a): com llegir un text històric
...COM LLEGIR UN TEXT HISTÒRIC
|
Els textos i els documents històrics són la principal font per al coneixement del passat. els textos ens permetran realitzar un treball d’anàlisi i de reflexió, per poder aconseguir cada cop més un esperit crític, com més personal millor. El punt de partida és sempre la lectura atenta del text i també subratllar-ne les idees més importants.
Un cop fet això, per treballar el text podeu seguir el camí següent:
1.Enquadrament del text
- Naturalesa del text (memòries, cartes, cròniques, premsa, relats, lleis, tractats...)
- Tema a què es refereix el text.
- Si el text és datat, és important fer referència al significat de la cronologia
- Si el text ho permet, es fa una referència a l’autor, al destinatari i a les circumstàncies en què va ser escrit.
|
2.Anàlisi del text:
- Consisteix en una sinopsi de les idees principals.
- Cal evitar copiar frases literals, encara que semblin importants.
- S’han d’ordenar les idees principals i expressar-les amb paraules pròpies.
|
3.Entorn històric del text ( el punt més important)
- Consisteix a centrar- se en el moment històric a què fa referència el document i a explicar a què responen i com cal situar les idees que surten.
-Aquí és on s’han de posar els coneixement que sabeu del moment històric.
|
4.Conclusions (és convenient també una petita valoració del document)
- Projecció del text (importància davant els fets històrics posteriors)
- Crítica (valor actual del text i de les afirmacions que fa)
- Aportació personal (si el text admet polèmica)
|
Ara fixeu-vos com qualsevol text us dona informació sobre una situació i haureu d'aprendre a anar a les fonts (tema) i recordeu els fets o esdeveniments històrics i per tal de repassar aquest aspecte us deixem aquest exemple.
EXERCICI PRÀCTIC
Malgrat la condemna de la II Internacional del colonialisme, normalment aquest fenomen es considerava positiu des de les metròpolis.
Condemna de d’imperialisme per la II AIT
|
El Congrés és de l’opinió que la política colonial capitalista, per la seva mateixa essència, condueix necessàriament a l’asserviment, al treball forçat i a la destrucció de les poblacions indígenes en el domini colonial. La missió civilitzadora que proclama la societat capitalista sols els servei de pretext per a cobrir la seva set d’explotació i de conquesta. Solament la societat socialista podrà oferir a tots els pobles la possibilitat de desenvolupar plenament la seva civilització.
El Congrés condemna els mètodes salvatges de la colonització capitalista i reclama, en interès de les forces productives, una política que garanteixi el pacífic desenvolupament de la civilització i que posi, per tot el planeta, les riqueses de la terra al servei del progrés de d’humanitat sencera.
Enemic de tota explotació de l’home per l’home, defensor de tots els oprimits sense distinció de races, el Congrés condemna aquesta política d’explotació i de conquesta , i constata que la política colonial augmenta el perill de complicacions internacionals i de conflictes bèl·lics entre els pobles colonitzadors.
Actes del Congrés de Stuttgart. Agost de 1907
|
- Expliqueu les frases del text que facin referència a la teòrica bondat ideològica del socialisme, enfront de la capitalista, per a solucionar el problema colonial (recorda’t d’estudiar i memoritzar els conceptes de socialisme i capitalisme).
- Quines eren les relacions entre els Imperis Colonials al moment del Congrés de Stuttgart (repassa’t bé el concepte d’imperi colonial) ?
- Digueu i argumenteu alguns factors impulsor del colonialisme .
- Nomeneu alguns dels efectes del procés colonitzador sobre la cultura dels pobles indígenes.
SOLUCIONARI DE L'EXERCICI PRÀCTIC
- Expliqueu les frases del text que facin referència a la teòrica bondat ideològica del socialisme, enfront de la capitalista, per a solucionar el problema colonial.
“Solament la societat socialista podrà oferir a tots els pobles la possibilitat de desenvolupar plenament la seva civilització.”
“Una política que garanteixi el pacífic desenvolupament de la civilització i que posi, per tot el planeta, les riqueses de la terra al servei del progrés de la humanitat sencera.”
“Enemic de tota explotació de l’home per l’home, defensor de tots els oprimits sense distinció de races.”
- Quines eren les relacions entre els Imperis Colonials al moment del Congrés de Stuttgart?
A principis de segle XX l’aspecte més significatiu era el progressiu enfrontament d’Alemanya amb el Regne Unit i França, fonamentalment pels intents alemanys d’ampliar un imperi que consideraven absolutament insuficient. Marroc serà un dels llocs d’enfrontament. També són molt importants els motius de competència econòmica i la tensió entre el dos blocs: la Triple Aliança (Alemanya, Austro-Hongria i Itàlia) i la Triple Entesa (Regne Unit, França i Rússia).
- Digueu i argumenteu alguns factors impulsors del colonialisme.
- Factors demogràfics i socials: el fort increment demogràfic d’Europa des de finals del segle XVIII És el que es coneix com a “explosió blanca.”
L’excedent demogràfic, tant urbà com rural, troba una sortida en l’emigració, especialment des de 1840 a 1914 en que són 40 els milions d’europeus que abandonen la seva pàtria a la recerca d’un millor sistema de vida al continent americà. També els Estats Units reben nombrosos immigrants. Les millores del transport, especialment en els vaixells de vapor, contribueixen decididament a incrementar el flux migratori.
També cal ressenyar raons de tipus polític o religiós, o un cert esperit romàntic que impulsen a una part dels emigrants a cercar noves terres on satisfer les ànsies personals.
Els governs veien bé la migració dels ciutadans a les seves colònies perquè era un sistema de colonitzar els territoris que anaven explorant amb gent que portava un mateix bagatge cultural, i moltes vegades el van incentivar amb la concessió de terres a costa dels habitants indígenes.
2. Factors econòmics. La producció industrial europea no ha deixat de créixer, i el 1873 es produeix una crisi econòmica que es perllonga fins a 1893, deguda a la caiguda dels preus. Es busca aleshores una sortida a la producció industrial en la exportació de l’excedent a mercats nous que no tinguin barreres duaneres, i les necessitats de les colònies acompliran aquesta fi.
Per altra banda la indústria demanda majors quantitats de matèries primeres a baix preu. Les colònies les ofereixen junt a una mà d’obra indígena barata, i s’estimula l’exploració de recursos miners i agrícoles i la seva explotació posterior.
L’acumulació de capitals a Europa originada pels beneficis de la industrialització troben en la inversió a les colònies una sortida doble: primer es fabriquen els productes, i després els instal·len o venen a les colònies. És doncs un procés d’inversió tancat en el que el benefici sempre torna a la metròpoli (*), i la colònia es va descapitalitzant. Infraestructures com el ferrocarril i els ports no solament permeten invertir sinó que també agiliten el transport de les matèries primeres.
3. Factors polítics. Les motivacions polítiques són diferents segons els països. El Regne Unit precisa llocs estratègics per a protegir les llargues rutes comercials de les seves colònies a nivell mundial. França, especialment després de la derrota de 1870, precisa recuperar el prestigi amb l’expansió africana. Alemanya, al cim del prestigi polític europeu, no pot cedir influència davant els demés Estats d’Europa.
Hi ha, doncs, un factor dominant de prestigi internacional, fonamentat en el nacionalisme de cada Estat que aspira a ser una potència ultramarina. Així el colonialisme es transforma en un imperialisme.
4. Factors ideològics. Es manifesten per a justificar la colonització econòmica i política. Els europeus, convençuts de la superioritat de la civilització occidental, en volen fer partícips dels seus beneficis als països colonitzats. Els missioners catòlics i protestants s’apresten a propagar el cristianisme. Els Estats imposen el seu idioma, moneda i sistema d’administració. Hi ha pensadors que defensen la superioritat de la raça blanca sobre la negra o l’asiàtica, i expliquen l’anorreament de cultures indígenes com el fet biològic de la supremacia del més fort. Altres, com l’anglo-indi R. Kipling, pensen en “les responsabilitats de l’home blanc” segons les quals els colonitzadors tenen l’obligació de transmetre els indígenes les conquestes de la civilització occidental aconseguides per la raça blanca.
Les Societats Geogràfiques, Missioneres, o Colonials influeixen, mitjançant publicacions i propaganda, sobre l’opinió pública ressaltant els aspectes positius de la colonització.
- Nomeneu alguns dels efectes del procés colonitzador sobre la cultura dels pobles indígenes.
Els colonitzadors tenien un gran complex de superioritat. En general les més evolucionades cultures occidentals alteraran moltes cultures indígenes. En alguns casos pràcticament desapareixen (indis nord-americans); en altres només les classes dirigents indígenes assimilaran la cultura occidental (Índia).
--------------------------------
L1AP2_Material didàctic suport b): com llegir i interpretar un eix cronològic
... COM LLEGIR I INTERPRETAR UN EIX CRONOLÒGIC HISTÒRIC
|
Un eix cronològic és un gràfic lineal que ens permet disposar de manera ordenada una sèrie d' etapes històriques o esdeveniments compresos entre dues dates o períodes
determinats.
Aquí veureu ordenadament els principals fets històrics al llarg dels segles XIX i XX i al món, a Espanya i a Catalunya.
Ara bé si voleu posar els esdeveniments més importants en un eix cronològic o en una línia del temps fixa’t:
Si encara no ho tens clar pots fer un seguint aquest passos:
1.
Relaciona els esdeveniments.
Es tracta de fer la tria dels esdeveniments històrics que es representaran a l' eix.
|
2.
Traça una línia vertical o horitzontal.
Per a construir el gràfic i a partir d' aquesta línia podem donar forma rectangular a l' eix.
|
3.
Situar l' inici i el final del període.
Aquest inici i final seran els extrems de la línia.
|
4.
Dividir la línia proporcionalment.
Per a poder veure a un cop d' ull la durada dels fets que s' hi representen.
|
5.
Situar la resta de dades i noms.
Escriure tots les dades i els noms que volem que apareguin en el gràfic dels triats al pas 1.
|
6.
Interpretar.
Escriure/interpretar la informació i extreu les conclusions
|
-------------------------------
L1AP3_Material procedimental suport c): com fer un resum
...COM FER UN RESUM
|
Fer un resum és una eina, com qualsevol altra, de treballar i sistematitzar la informació d'una matèria (en aquest cas un lliurament).
Recordeu sempre que és una eina de treball.
La extensió d'un resum és una qüestió absolutament opinable, però es poden establir certs criteris.
Un resum hauria de permetre:
- haver estudiat i comprès el lliurament
- economitza temps i energia
- facilita el repàs
- ajuda a la memorització
- fer més racional i creatiu l'estudi
Si el resum compleix aquest requisits estarà fet correctament
MOLT IMPORTANT
- Si el resum és massa llarg equival al llibre de text, on ja es troba la informació.
- Si el resum és massa curt i obliga a consultar el llibre de text tampoc fa la seva feina.
- En qualsevol cas, la tasca de fer el resum ja és un pràctic i creatiu sistema d'estudi.
-------------------------------
L1AP4_Activitats per assolir els continguts
ACTIVITATS PER SINTETITZAR I REPASSAR ELS CONTINGUTS
|
1. Des de l’últim quart del segle XVIII , Occident va conèixer transformacions:
- polítiques – (lliurament 1)
- econòmiques - revolució industrial (lliurament 2)
- socials – moviments socials (lliurament 2)
que van significar la fi de l’Antic Règim (recorda't el terme i fes referència a com estava concentrat el poder- absolutisme-,l’economia - base agrària isocietat estamental)
polítiques – (lliurament 1) | econòmiques - revolució industrial (lliurament 2) | socials – moviments socials (lliurament 2) |
|
|
|
2. La gran època del nacionalisme en Europa es va produir a partir de 1848 i, especialment, en la dècada e1860 a1870.
A Europa havia dues situacions favorables a la lluita nacionalista:
- la d’aquells pobles que encara que es sentien una nació es trobaven dividits i buscaven la Unificació nacional ( Alemanya i Itàlia)
- i la d’aquells altres que , pel contrari, desitjaven la seva independència per trobar-se sotmesos i integrats a altres imperis com el turc o l’austrohongarès ( Hongria, Bulgària)
3. Entre 1776 i 1848, una sèrie de revolucions i conflictes polítics van fer possible posar les bases del sistema liberal:
- sobirania nacional ( estudieu el concepte)
- elecció dels governants- sufragi censatari ( estudieu el concepte)
- separació de poders ( estudieu el concepte)
- tots han de respectar i sotmetre’ns a la Constitució ( estudieu el concepte)
4. Entre els anys 1870 i 1914 Europa va intensificar la seva expansió colonial: el capitalisme es va estendre per tota la Terra i la civilització europea es va convertir en model per altres pobles.
- repasseu la definició i la relació entre capitalisme i colonialisme
- esquematitzeu les diferents causes del colonialisme
- " les conseqüències del colonialisme
Cronològicament:
Anys
|
Esdeveniment
|
1776
|
Independència dels Estats Units
|
1789
|
Revolució Francesa
|
1779-1815
|
Napoleó
|
1814- 1815
|
Congrés de Viena
|
1810-1824
|
Independència d’ Hispanoamèrica
|
1820
|
Revolucions de 1820
|
1830
|
Revolucions de 1830
|
1848
|
Revolucions de 1848
|
1861-1865
|
Guerra de Secessió d’ EE UU
|
1870
|
Unitat italiana
|
1871
|
Unitat alemanya
|
1876
|
La reina Victòria d’Anglaterra és anomenada emperadriu de l’Índia
|
1885
|
Conferència de Berlín
|
*Ara us podeu fer una línia del temps horitzontal i escriviu les dates i els esdeveniments que hi consideris més rellevants però, recorda que, cal que coneguis, sempre, el seu significat.
5. Finalment expliqueu l'imperialisme colonial i digueu com el Congrés de Berlín va voler crear certa atmosfera de pau en les tensions que ens van donar entre les potències.
-------------------------------
L1AC1_Tasca. Comentari de textos S1_14-15
HISTÒRIA DEL MÓN CONTEMPORANI
LLiurament 1
|
HEU D’ESCOLLIR UNA OPCIÓ (A O B)
OPCIÓ A: ANÀLISI COMPARATIU DE TEXTOS
(10 punts c/u 2 punts)
Aquestos dos textos permeten veure alguna diferència fonamental entre l’absolutisme i el constitucionalisme, malgrat que en aquest cas és molt moderat.
Text A.1
|
(...) D’ on es pot deduir que els nostres reis sols tenen el seu centre en Déu, que no estan obligats a sotmetre’s a un poder terrenal, que gaudeixen de tots els drets atribuïts a la sobirania perfecta i absoluta, i que són totalment sobirans en el seu regne.
Lebret, cit. A.Soboul: La Revolución Francesa
|
1. Quin règim descriu el text? (memoritza les característiques del règim absolutista i el règim constitucional):
2. Quins grups socials el recolzaven? quins li eren hostils?(estudia’t bé els diferents grups socials)
- recolzaven:
- hostils:
3. Fou perjudicat o beneficiat aquest règim pel Congrés de Viena? Justifica la teva resposta definint “Congrés de Viena” i sobretot centrat ’t en esbrinar la ideologia que recolzava.
- perjudicat ----
- beneficiat ----
En presència de Deu, juro observar amb fidelitat la Carta Constitucional, governar per les lleis i conforme a les lleis, fer bona i exacta justícia...
Jurament del rei Lluís Felip d’Orleans entronitzat per la revolució de 1830
|
4. Quin règim descriu aquest text? de quina classe social rebia recolzament?
- règim......
- classe social ....
5. Quan es va consolidar definitivament a Europa el règim liberal? ( ajuda’t creant un eix cronològic per tal de veure l’evolució política des de la Revolució Francesa. Recorda’t de posar absolutisme, liberalisme- constitucionalisme i democràcia. Memoritza les diferències respecte al sufragi censatari i universal)
OPCIÓ B : COMENTARI DE TEXT
(10 punts c/u 2'5 punts)
Definició d’Imperialisme
|
D’imperialisme es pot entendre com el domini que poden exercir nacions sobre altres. Existeixen imperialismes des de l’antiguitat, però actualment es diu que "imperialisme" és el procés d’expansió econòmica que va tenir lloc a Europa a mitjan del segle XIX i més concretament des de 1870. Durant aquest període, molts països europeus, especialment Gran Bretanya, es van estendre conquerint territoris i formant colònies a Àfrica, Àsia i Oceania. Aquesta expansió va ser conseqüència, entre d’altres, de la recerca de mercats i matèries primeres per a la revolució industrial i podem dir que es va mantenir fins a la I Guerra Mundial (1914) l però les seves conseqüències van romandre fins a la descolonització en els anys 70. Però no podem oblidar que encara avui molts països pateixen les seves conseqüències
|
- 1. Explica les frases del text que defineixen l’ imperialisme colonial.
- 2. Per quina situació econòmica passava Europa als anys 1870?.
- 3. Explica alguns factors impulsors del colonialisme.
- 4. Nomena alguns dels efectes del procés colonitzador sobre la cultura dels pobles indígenes.
-------------------------------
L1ACR1_ Comentari de textos S1_14-15
HISTÒRIA DEL MÓN CONTEMPORANI
Lliurament 1
|
HEU D’ESCOLLIR UNA OPCIÓ (A O B)
OPCIÓ A: ANÀLISI COMPARATIU DE TEXTOS
(10 punts c/u 2 punts)
Aquestos dos textos permeten veure alguna diferència fonamental entre l’absolutisme i el constitucionalisme, malgrat que en aquest cas és molt moderat.
Text A.1
|
(...) D’ on es pot deduir que els nostres reis sols tenen el seu centre en Déu, que no estan obligats a sotmetre’s a un poder terrenal, que gaudeixen de tots els drets atribuïts a la sobirania perfecta i absoluta, i que són totalment sobirans en el seu regne.
Lebret, cit. A.Soboul: La Revolución Francesa
|
- Quin règim descriu el text? (memoritza les característiques del règim absolutista i el règim constitucional):
- Quins grups socials el recolzaven? quins li eren hostils?(estudia’t bé els diferents grups socials)
- recolzaven:
- hostils:
- Fou perjudicat o beneficiat aquest règim pel Congrés de Viena? Justifica la teva resposta definint “Congrés de Viena” i sobretot centrat ’t en esbrinar la ideologia que recolzava.
- perjudicat ----
- beneficiat ----Text A.2
En presència de Deu, juro observar amb fidelitat la Carta Constitucional, governar per les lleis i conforme a les lleis, fer bona i exacta justícia...
Jurament del rei Lluís Felip d’Orleans entronitzat per la revolució de 1830
|
4. Quin règim descriu aquest text? i de quina classe social rebia recolzament?
- règim......
- classe social ....
5. Quan es va consolidar definitivament a Europa el règim liberal? (ajuda’t creant un eix cronològic per tal de veure l’evolució política des de la Revolució Francesa. Recorda’t de posar absolutisme, liberalisme- constitucionalisme i democràcia. Memoritza les diferències respecte al sufragi censatari i universal)
OPCIÓ B: COMENTARI DE TEXT.
Definició d’ Imperialisme
|
D’imperialisme es pot entendre com el domini que poden exercir nacions sobre altres. Existeixen imperialismes des de l’antiguitat, però actualment es diu que "imperialisme" és el procés d’expansió econòmica que va tenir lloc a Europa a mitjan del segle XIX i més concretament des de 1870. Durant aquest període, molts països europeus, especialment Gran Bretanya, es van estendre conquerint territoris i formant colònies a Àfrica, Àsia i Oceania. Aquesta expansió va ser conseqüència, entre d’altres, de la recerca de mercats i matèries primeres per a la revolució industrial i podem dir que es va mantenir fins a la I Guerra Mundial (1914) l però les seves conseqüències van romandre fins a la descolonització en els anys 70. Però no podem oblidar que encara avui molts països pateixen les seves conseqüències.
|
- Explica les frases del text que defineixen l’ imperialisme colonial.
- Per quina situació econòmica passava Europa als anys 1870?.
- Explica alguns factors impulsor del colonialisme.
- Nomena alguns dels efectes del procés colonitzador sobre la cultura dels pobles indígenes.
------------------------------
------------------------------
-----------------------------
-----------------------------
-----------------------------
-----------------------------
----------------------------
----------------------------
L1AM3_Adreces,vídeos i pel.lícules per consolidar continguts i procediments
Adreces,vídeos i pel.lícules per consolidar continguts i procediments
|
1. L' ANTIC RÈGIM
Font: Jordi Manero
Cal que recuperis el significat dels conceptes clau
ORGANITZACIÓ POLÍTICA | ACTIVITATS ECONÒMIQUES | ORGANITZACIÓ SOCIAL |
|
|
|
2. Imperialisme i colonialisme
Font: Jordi Manero
3. Portades del Petit Journal
![]() | ![]() | ![]() |
4.
El Canal de Suez i el comerç marítim mundial | ![]() |
5. Conceptes de diversitat cultura que us cal tenir molt en compte
- Etnocentrisme
- Relativisme cultural
- Transculturalisme
- Interculturalisme
6.
El mapa d'Europa després del Congrés de Viena | ![]() |
7. Liberalisme i nacionalisme
Font: Jordi Manero
----------------------------
http://www.interactuem.org/ficheros/des4v.swf
----------------------------
fin
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada