Lliurament 5
19/11/2014 - 03/12/2014Recursos (Material d'estudi)
Activitats d'aprenentatge
Activitats d'avaluació
Activitats d'ampliació
------------------------------------------------
Pla de treball
Història. Bloc 1
Pla de treball del Lliurament 5
Continguts
Economia i societat (1898-1931).
- El canvi demogràfic.
- El camp i els seus problemes.
- L'evolució de la indústria. L'evolució del moviment obrer.
- La condició femenina.
Orientacions
Orientacions generals per al treball del lliurament.
Abans de fer cap activitat d'avaluació és important fer un treball d'estudi, lectura, resums, comprensió conceptes lliurament. Tens al lliurament 1 una activitat d'aprenentatge sobre les fonts primàries i secundàries L1AP1_Fonts.
Activitats en anglès: El nostre institut participa al projecte educatiu de llengües estrangeres – anglès- denominat CLIL: Content and Language Integrated Learning. Es tracta d’oferir l’aprenentatge d’una matèria en anglès.La matèria d’Història us proposa participar, de manera voluntària, en aquest projecte fent els les activitats d'avaluació dels lliuraments en anglès.
El lliurament constarà, com al lliurament en llengua catalana, d’uns materials de consulta i unes activitats a fer, però ara en llengua anglesa. No us caldrà fer les altres activitats en català si les feu en anglès.
Activitats en anglès: El nostre institut participa al projecte educatiu de llengües estrangeres – anglès- denominat CLIL: Content and Language Integrated Learning. Es tracta d’oferir l’aprenentatge d’una matèria en anglès.La matèria d’Història us proposa participar, de manera voluntària, en aquest projecte fent els les activitats d'avaluació dels lliuraments en anglès.
El lliurament constarà, com al lliurament en llengua catalana, d’uns materials de consulta i unes activitats a fer, però ara en llengua anglesa. No us caldrà fer les altres activitats en català si les feu en anglès.
Seqüència de treball
- Llegeix el material d'estudi indicat en Recursos.
Unitat 5 del llibre de text/ recursos d'estudi relacionats amb el tema. - Completa el qüestionari d'aprenentatge sobre fonts primàries i secundàries, si al lliurament 1 no has fet aquesta activitat, L1AP1_Fonts
- Nombre il·limitats d'intents
- Nombre il·limitats d'intents
- Participa en el fòrum L5ACR2_Fòrum
- no és activitat avaluable.
- Completa els qüestionaris d'avaluació L5AC1,
- Pes de la nota sobre el global del Lliurament:La nota final del lliurament serà la mitjana aritmètica de les qualificacions obtingues en les activitats d'avaluació
- Nombre d'intents: 2
- Fes la tasca L5ACR1_Tasca.
- Pes de la nota sobre el global del Lliurament: La nota final del lliurament serà la mitjana aritmètica de les qualificacions obtingues en les activitats d'avaluació
------------------------------------------------------
L5. Recursos d'estudi
Aquestes webs volen ser un complement del vostre llibre de text.
Al Pla de Treball de cada lliurament teniu les unitats d'estudi concretes, però si en voleu ampliar els vostres coneixements feu una ullada a aquestes.
Contingut:
Al Pla de Treball de cada lliurament teniu les unitats d'estudi concretes, però si en voleu ampliar els vostres coneixements feu una ullada a aquestes.
Contingut:
- Economia i societat en el segle XX.
- Moviment obrer
- Espanyol i català 1840-1931
- La crisis de la Restauració.
- La dictadura de Primo de Rivera.
- La Mancomunitat de Catalunya.
- Pistolerisme.
- Anarquisme.
- La Revolució Russa.
- El crac de 1929.
Audiovisuals:
- Catalunya anys 20 enllaç
- Anarquia i revolució social.
Els feliços anys 20:
Charles Chaplin ens monstra als seus films una part de la nostra història, cas de ( no deixeu de veure aquests films... si podeu):
-----------------------------------------
Documents conflictivitat social
Documents sobre la conflictivitat social dels anys 20
Font A:
![]() |
"La depauperada Barcelona víctima de les pistoles d'un i altre bàndol"·
L'Esquella de la Torratxa 20 d'abril 1923
L'Esquella de la Torratxa 20 d'abril 1923
Font B:
Josep Termes:Història de Catalunya Vol 6. Ed 62. Barcelona 1988
Nombre d'assassinats | |||||
Anys | Patrons | Gerents | Autoritats | Obrers | Total |
1916 | 1 | 1 | 2 | ||
1917 | 2 | - | - | 3 | 5 |
1918 | 4 | 3 | - | 6 | 13 |
1919 | - | 3 | 5 | 7 | 15 |
1920 | 8 | 4 | 1 | 26 | 39 |
1921-23 | 9 | 13 | 2 | 128 | 152 |
Total | 23 | 24 | 8 | 171 | 226 |
ANY
|
SALARIS
NOMINALS |
COST DE
LA VIDA |
SALARIS
REALS |
1914
|
100
|
100
|
100
|
1915
|
101
|
104
|
97
|
1917
|
111
|
124
|
89
|
1918
|
123
|
141
|
88
|
1919
|
135
|
169
|
80
|
Font C: Jordi Maluquer de Motes: "Precios, salarios y beneficios.". 1989
Document D
"És a Barcelona on l'entronització de la reacció es manifesta amb tota la seva cruesa, amb barra, amb cinisme impúdic. Què són els atemptats terroristes, sinó el resultat de l'actuació dissimulada de la bèstia reaccionaria?
El que meravella és la innocència d'alguns periòdics en atribuir el terrorisme a una lluita de bàndols entre la classe obrera. Encara meravella més observar com aquests periòdics innocents s'enfilen al seu trípode i prodiguen consells paternals, cridant a la pau allà on no hi hagué guerra. Perquè el fet de pertànyer a un Sindicat no dóna el títol d'obrer.
Cal admetre que un nombre de treballadors autèntics formen part del Sindicat lliure; però és una veritat coneguda i indestructible que entre ells amb prou feines hi ha mitja dotzena de pistolers.
Els que assassinen gairebé a diari;els que són essència i puntal del Sindicat lliure; els que duen gavardina i cobren de les patronals (1), aquest no són obrers, fa temps que deixaren de ser-ho per dedicar-se a ser professionals del crim."
Joan Peiró i Belis.(1) Associació de patrons per a la defensa dels seus interessos
|
Document E
" A Catalunya els elements reaccionaris del catalanisme sovint aixequen la bandera de les reivindicacions catalanes, en un sentit nacionalista. I quan més soroll fan és quan es produeix un fet social de ressonància, talment com si cerquessin la intervenció de les autoritats de l'Estat espanyol per a batre els treballadors catalans.
Nosaltres, ho dic ací a Madrid, i si convé també a Barcelona, son i serem contraris a aquests senyors que pretenen monopolitzar la política catalana, no per assolir la llibertat de Catalunya, sinó per defensar millor els seus interessos de classe i sempre amatents a malmetre les reivindicacions del proletariat català. I jo us puc assegurar que aquests reaccionaris que s'auto-anomenen catalanistes com el que més temen el redreçament nacional de Catalunya, en el cas que Catalunya no els restés sotmesa...
Tanmateix hi ha moltes proves que confirmen el meu raonament. Tant se val que proclamin el seu catalanisme en discursos i articles periodístics... quan són a Barcelona. Si pensen que es troben en perill els interessos particulars de la seva classe benestant (representada per la Lliga regionalista i el Foment del Treball Nacional), enfollits i cap a Madrid, per tal d'oferir els seus serveis a la Monarquia centralista, i més d'una vegada els hauríeu pogut veure vestint la casaca de ministre....
Per tant, és falsa la catalanitat dels que dirigeixen la Lliga Regionalista. I és que aquesta gent avantposa els seus interessos de classe, és a dir, els interessos del capitalisme, a tot altre interès o ideologia..(...) perquè a Catalunya, com arreu, el capitalisme no té ideologia"
Salvador Seguí - El Noi del Sucre- : Escrits.
Madrid 1919
(Recull d'Isidre Molas. Ed.62.1975)
Biografia.
|
Document F
Vaga de la Canadenca (enllaç)
Font G:
![]() |
Font H:
Dades despesa educació i guerra 1901-1930
![]() |
--------------------------------------------------------
BLOC I_REPÀS
Qüestionari repàs prova semestral
Us hem posat aquest qüestionari perquè us pugui ajudar a repassar per a la prova semestral.
El nombre d'intents permesos és il·limitat, tot i així, us recomanem que abans de fer aquest qüestionari torneu a revisar els vostres resums i esquemes.
Torneu a entrar als qüestionaris fets dels diferents lliuraments, podreu veure els vostres encerts, errors i comentaris. També a les tasques de correcció individual.
Torneu a entrar als qüestionaris fets dels diferents lliuraments, podreu veure els vostres encerts, errors i comentaris. També a les tasques de correcció individual.
-------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------
-------------------------------------------------
L5ACR1_Joan Peiró
Font A :
Ficha policial de Juan Peiró Belis.
ANARQUISTA PROPAGANDISTA Y DE ACCIÓN MUY PELIGROSO. VIDRIERO. “Nació en Barcelona el 16 de febrero de 1887, hijo de Juan y de Encarnación; casado. Alma de la organización del Ramo de Elaborar Vidrio habiendo desempeñado durante bastante tiempo la presidencia de la Federación de Vidrieros de toda España. Delegado por Cataluña en el Congreso Sindicalista celebrado en Madrid el 1919. Delegado por la sección del vidrio plano de Mataporquera, Arroyo y Laniaco (Bilbao) en el Congreso de la Federación Española de Vidrieros, Cristaleros y Similares celebrado en Palma de Mallorca en junio de 1920, siendo del comité central del mismo. Ha sido detenido varias veces, en julio de 1917, por reunión clandestina. En 28 de octubre de 1918 ingresó en la Prisión Celular de Barcelona a disposición de las Autoridades Militares. Detenido el día 10 de diciembre de 1920 en Castelldefels al tratar de celebrar una reunión clandestina de los delegados de los sindicatos únicos de Barcelona.
Tenía el domicilio en la calle de Alcolea nº 96.”
|
Barcelona 1920 |
- Explica el context històric - nacional i internacional- en el qual Joan Peiró és detingut(Font A) (8-9 línies) (2 punts)
(explica tots dos contexts, i com afecta l'internacional al nacional) - Comenta aquest paràgrafexplicant quina era la perillositat de Peirò, ideologia, i les raons dels enfrontaments entre els Sindicats únics i els Sindicats lliures ( 7-8 línies) (2 punts)
”Ha sido detenido varias veces, en julio de 1917, por reunión clandestina (...) al tratar de celebrar una reunión clandestina de los delegados de los sindicatos únicos de Barcelona.” - Fes un breu resum de la vida política de Salvador Seguí, Rosa Sensat i què van ser: l'Expedient Picasso, els fets de Prats de Molló (1 punt) (8-9 línies total)
(has de resumir el més important en relació al tema estudiat) - Llegeix a quest text (Font B) del Consell Superior del Foment del treball Nacional a Catalunya i explica aquest paràgraf:"...per tal d'expressar-li que els productors catalans estan al seu costat en la campanya de regeneració política que acaba d'emprendre en profit de les riqueses nacionals." (2 punts).(9 línies màxim total)(hauries de comentar: què era el Foment i què fa que la burgesia industrial catalana doni suport al Cop d'estat de Primo de Rivera)Font B:
El programa del manifest de Primo de Rivera coincideix amb síntesis amb el sentit general dels productors, pel qual havia entès que constituïa un deure donar suport als iniciadors d'aquest moviment, oferir-los la seva col·laboració decidida en aquests moments,(...) Que sens perjudici de dur a terme gestions davant les entitats de Catalunya encaminades a fer que s'adhereixin al Manifest del capità general de la nostra regió, visitar immediatament el marquès d'estella per tal d'expressar-li que els productors catalans(empresaris) estan al seu costat en la campanya de regeneració política que acaba d'emprendre en profit de les riqueses nacionals.Llibre d'actes del Foment del Treball Nacional (sessió 13-14 de setembre 1923) - Llegeix aquest fragment del Bando del cop d'estat i raona si:
- podia el cop d'estat de Primo de Rivera resoldre la "conflictivitat social " del moment i
- " fer una regeneració nacional" ?
(justifica la teva resposta després de veure la Font H, gràfica despesa- enllaç-) (5-6 línies)(2 punts)Don Miguel Primo de Rivera y Orbaneja, marqués de Estella, capitán general de la cuarta región (Catalunya)ORDENO Y MANDOQueda declarado el estado de guerra en el territorio de esta región militar y confiado el mando civil de las provincias d'e Barcelona, Lérid'a, Gerona y Tarragona a los respectivosgobernadores militares, los que dictarán las órdenes precisas para el mantenimiento del orden público y la seguridad del régimen proclamado, por mi manifiesto del 12 de septiembre, dirigido «Al País y al Ejército-» (...)En los gobiernos y comandancias militares, se ejercerá la. previa, censura dle la prensa y da toda clase de escritos impresos.
(Tens tot el text aquí -enllaç- .La Vanguardía 1923 )
Criteris correcció
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
2 | 2 | 1 | 2 | 2 |
+ 1 punt de correcció ortogràfica (pots emprar aquest corrector), expressió i vocabulari de contingut històric.
- Empreu a les vostres respostes el vocabulari històric corresponent a aquesta activitat.
- Feu un breu resum de les biografies i fets: els aspectes més importants relacionats amb el contingut d'aquesta activitat.
Per saber-ne més:
- Teniu a recursos d'estudi: La Canadenca i altres vídeos del context nacional, també del context internacional.
- Fonts primàries i secundàries a :Documents conflictivitat social
- -enllaç- Hemeroteca de La Vanguardia
- Exposició a la Fundació MIró: La gran guerra i Catalunya- enllaç-
------------------------------------------
----------------------------------------------------------
Activitats reforç: La crisi de la Restauració
Activitats de reforç sobre la crisi de la Restauració
-----------------------------------
fin
L'autor ha eliminat aquest comentari.
ResponEliminaPutisima Gran Ama.
EliminaMoltes gràcies per compartir els teus coneixements amb tots aquells que anem de cul tant amb la feina com amb els estudis i, que ens prestes la teva ajuda en forma de solucionaris.
Ja sé que es demanar massa, però per acabar de rematar-ho, vas cursar Història de la filo o algú com tu que també ajudi de la mateixa forma? Sí així fos fes-m'ho saber.
De debò, moltes gràcies!
no, pero ara jo si,no ho tindràs tu´?juntament amb el lliurament 1 i2 d'història? jajaja gràcies
Elimina