dijous, 18 de desembre del 2014

Historia bloc 1 - quinzena 5



------------------------------------------------

Pla de treball

Història. Bloc 1

Pla de treball del Lliurament 5

Continguts

Economia i societat (1898-1931)
  • El canvi demogràfic.
  • El camp i els seus problemes.
  • L'evolució de la indústria. L'evolució del moviment obrer.
  • La condició femenina.

Orientacions

Orientacions generals per al treball del lliurament.
Abans de fer cap activitat d'avaluació és important fer un treball d'estudi, lectura, resums, comprensió conceptes lliurament. Tens al lliurament 1 una activitat d'aprenentatge sobre les fonts primàries i secundàries L1AP1_Fonts.
Activitats en anglès: El nostre institut participa al projecte educatiu de llengües estrangeres – anglès- denominat CLILContent and Language Integrated Learning. Es tracta d’oferir l’aprenentatge d’una matèria en anglès.La matèria d’Història us proposa participar, de manera voluntària, en aquest projecte fent els les activitats d'avaluació dels lliuraments en anglès.
El lliurament constarà, com al lliurament en llengua catalana, d’uns materials de consulta i unes activitats a fer, però ara en llengua anglesa. No us caldrà fer les altres activitats en català si les feu en anglès.

Seqüència de treball

  1. Llegeix el material d'estudi indicat en Recursos.
    Unitat 5 del llibre de text/ recursos d'estudi relacionats amb el tema.
  2. Completa el qüestionari d'aprenentatge sobre fonts primàries i secundàries, si al lliurament 1 no has fet aquesta activitat, L1AP1_Fonts
    • Nombre il·limitats d'intents
  3. Participa en el fòrum L5ACR2_Fòrum
    • no és activitat avaluable.
  4. Completa els qüestionaris d'avaluació L5AC1,
    • Pes de la nota sobre el global del Lliurament:La nota final del lliurament serà la mitjana aritmètica de les qualificacions obtingues en les activitats d'avaluació
    • Nombre d'intents: 2
  5. Fes la tasca L5ACR1_Tasca.
    • Pes de la nota sobre el global del Lliurament: La nota final del lliurament serà la mitjana aritmètica de les qualificacions obtingues en les activitats d'avaluació

------------------------------------------------------

L5. Recursos d'estudi

Aquestes webs volen ser un complement del vostre llibre de text.
Al Pla de Treball de cada lliurament teniu les unitats d'estudi concretes, però si en voleu ampliar els vostres coneixements feu una ullada a aquestes.
Contingut:
  1. Economia i societat en el segle XX.
  2. Moviment obrer
  3. Espanyol i català 1840-1931
  4. La crisis de la Restauració.
  5. La dictadura de Primo de Rivera.
  6. La Mancomunitat de Catalunya.
  7. Pistolerisme.
  8. Anarquisme.
  9. La Revolució Russa.
  10. El crac de 1929.
Audiovisuals:
  • Catalunya anys 20 enllaç
  • Anarquia i revolució social.
Els feliços anys 20:
 Charles Chaplin ens monstra als seus films una part de la nostra història, cas de ( no deixeu de veure aquests films... si podeu):
  • The Kid ( el chico) i la vida dels feliços anys 20.  (
  • Modern times (link),el món del treball
  • The great dictator (link), una crítica a Hitler anterior a tot el que va passar posteriorment ( speech)i estudiareu al Bloc 2
  • web Chaplin (enllaç), si en voleu saber més.
Documents conflictivitat (enllaç)
Primo de Rivera:font primària

-----------------------------------------

Documents conflictivitat social

Documents sobre la conflictivitat social dels anys 20
Font A:
El Blanco BCN
"La depauperada Barcelona víctima de les pistoles d'un i altre bàndol"·
L'Esquella de la Torratxa 20 d'abril 1923
Font B:
Josep Termes:Història de Catalunya Vol 6. Ed 62. Barcelona 1988
Nombre d'assassinats
AnysPatronsGerentsAutoritatsObrersTotal
1916 1 12
19172--35
191843-613
1919-35715
19208412639
1921-239132128152
Total23248171226








ANY
SALARIS
NOMINALS
COST DE 
LA VIDA
SALARIS 
REALS
1914
100
100
100
1915
101
104
97
1917
111
124
89
1918
123
141
88
1919
135
169
80
 Font C: Jordi Maluquer de Motes: "Preciossalarios y beneficios.". 1989

Document D
"És a Barcelona on l'entronització de la reacció es manifesta amb tota la seva cruesa, amb barra, amb cinisme impúdic. Què són els atemptats terroristes, sinó el resultat de l'actuació dissimulada de la bèstia reaccionaria?
El que meravella és la innocència d'alguns periòdics en atribuir el terrorisme a una lluita de bàndols entre la classe obrera. Encara meravella més observar com aquests periòdics innocents s'enfilen al seu trípode i prodiguen consells paternals, cridant a la pau allà on no hi hagué guerra. Perquè el fet de pertànyer a un Sindicat no dóna el títol d'obrer.
Cal admetre que un nombre de treballadors autèntics formen part del Sindicat lliure; però és una veritat coneguda i indestructible que entre ells amb prou feines hi ha mitja dotzena de pistolers.
Els que assassinen gairebé a diari;els que són essència i puntal del Sindicat lliure; els que duen gavardina i cobren de les patronals (1), aquest no són obrers, fa temps que deixaren de ser-ho per dedicar-se a ser professionals del crim."
Joan Peiró i Belis.(1) Associació de patrons per a la defensa dels seus interessos
Document E
" A Catalunya els elements reaccionaris del catalanisme sovint aixequen la bandera de les reivindicacions catalanes, en un sentit nacionalista. I quan més soroll fan és quan es produeix un fet social de ressonància, talment com si cerquessin la intervenció de les autoritats de l'Estat espanyol per a batre els treballadors catalans.
Nosaltres, ho dic ací a Madrid, i si convé  també a Barcelona, son i serem contraris a aquests senyors que pretenen monopolitzar la política catalana, no per assolir la llibertat de Catalunya, sinó per defensar millor els seus interessos de classe i sempre amatents a malmetre les reivindicacions del proletariat català. I jo us puc assegurar que aquests reaccionaris que s'auto-anomenen catalanistes com el que més temen el redreçament nacional de Catalunya, en el cas que Catalunya no els restés sotmesa...
Tanmateix hi ha moltes proves que confirmen el meu raonament. Tant se val que proclamin el seu catalanisme en discursos i articles periodístics... quan són a Barcelona. Si pensen que es troben en perill els interessos particulars de la seva classe benestant (representada per la Lliga regionalista i el Foment del Treball Nacional), enfollits i cap a Madrid, per tal d'oferir els seus serveis a la Monarquia centralista, i més d'una vegada els hauríeu pogut veure vestint la casaca de ministre....
Per tant, és falsa la catalanitat dels que dirigeixen la Lliga Regionalista. I és que aquesta gent avantposa els seus interessos de classe, és a dir, els interessos del capitalisme, a tot altre interès o ideologia..(...) perquè a Catalunya, com arreu, el capitalisme no té ideologia"
Salvador Seguí - El Noi del Sucre- : Escrits.
Madrid 1919
(Recull d'Isidre Molas. Ed.62.1975)
Biografia.


Document F
 Vaga de la Canadenca (enllaç)
Font G:
Salaris 1913-20
Font H:
Dades despesa educació i guerra 1901-1930

--------------------------------------------------------

BLOC I_REPÀS

Qüestionari repàs prova semestral
Us hem posat aquest qüestionari perquè us pugui ajudar a repassar per a la prova semestral.
El nombre d'intents permesos és il·limitat, tot i així, us recomanem que abans de fer aquest qüestionari torneu a revisar els vostres resums i esquemes.
Torneu a entrar als qüestionaris fets dels diferents lliuraments, podreu veure els vostres encerts, errors i comentaris. També a les tasques de correcció individual.

-------------------------------------------------



-----------------------------------------------------------

Començat eldimecres, 19 novembre 2014, 13:56
EstatAcabat
Completat eldilluns, 24 novembre 2014, 14:04
Temps emprat5 dies
Punts1/1
Qualificació10 sobre 10 (100%)

Pregunta 1

Correcte
Puntuació 1 sobre 1
Marca la pregunta

Text de la pregunta

Relaciona
A Europa i al Estat Units va ser una època de gran creixement econòmic i l'inici d'una societat de consum. Aquest moment coincideix a Espanya amb la Dictadura de Primo de Rivera.
Correcte
Joaquim Costa va ser la figura més destacada d'aquest corrent crític, calia incentivar l'educació, modernitzar , descentralitzar i fer una activa política hidràulica i agrària resumida en la frase: rebost i escola.Va fracassar en no intentar canviar les estructures polítiques de la Restauració.
Correcte
Militars professionals que van fer la seva carrera militar fonamentalment al Marroc, ascendint per mèrits de guerra mentre que els seus companys de la Península només ho podien fer per antiguitat.Bona part d'aquest militars participaran en els complots contra la futura segona república
Correcte
Obrera tèxtil fou una destacada dirigent sindicalista i activista anarquista. En els seus escrits denuncià l’opressió específica de l’obrera com a “esclava de l’esclau”, el seu home, i reivindicà la dignificació del treball femení i la seva valoració social. Reivindicà també el dret de les dones a participar en tots els nivells de la vida social i política i rebutjà tota pretensió de monopoli masculí en el camp del treball o la vida social
Correcte
Fou una de les dirigents feministes més destacades del moviment d’emancipació de la dona del començament del segle XX. Fou directora de la revista Feminal
Correcte
Desenvolupà a Catalunya una important tasca de divulgació dels nous corrents educatius europeus, va impulsar centres com l'Escola del Bosc de l'Ajuntament de Barcelona. Actualment una important Associació de mestres organitza una de les jornades de formació de mestres a Catalunya
Correcte
Es va comprometre amb les dones obreres i va ajudar a la creació del Patronat d'Obreres de l'Agulla,va ser una escriptora i feminista des d'un compromís amb les ensenyances de l'Església, però amb una notable efectivitat a l'hora de millorar la condició de les dones treballadores del XIX.
Correcte
Un contracte emfitèutic: El propietari cedia part de la terra a un camperol que plantaria vinya a canvi d’una part de la collita. Un contracte mentre visquessin la major part dels ceps: quan entra la fil•loxera (1875-1890) i mata els ceps s’inicia un dur enfrontament d’aquests parcers o rabassaires amb els propietaris de les terres.
Correcte
Tancament d'empreses per part dels seus propietaris amb l'intenció d'aconseguir, en el cas de l'empresariat català del 1919,: Fer caure el govern (consideren que és massa condescendents amb les reivindicacions obreres). Evitar la implantació de la jornada de 8 hores. Acabar amb la CNT.
Correcte
Fou conegut sobretot per la repressió sobre el sindicalisme revolucionari a Barcelona i després a tot l’estat. Com a governador militar i després civil a Barcelona, juntament amb el capità general Milans del Bosch, pretengué liquidar ràpidament l’activisme i la força de la CNT. Protegí ostentosament tan els sindicats lliures com les bandes de pistolers de la Federació Patronal i utilitzà mitjans contundents (empresonaments preventius, deportacions en massa) i també procediments violents (Llei de fugues).
Correcte
Expressió aplicada a les accions que portava a cap la policia entre detinguts o empresonats. Obrers empresonats eren posats en llibertat a altes hores de la matinada i a la sortida de la presó eren morts a trets amb la justificació que volien escapar-se. Tanmateix succeïa amb obrers detinguts quan, simulant estar distrets, la policia els facilitava la fugida. Les primeres manifestacions de la Llei de Fugues es produïren a Barcelona a les acaballes de l'any 1920. El militant de la CNT Gregori Daura Ràdua es considera la primera víctima de la Llei de Fugues.
Correcte
A Catalunya fenomen propi dels anys 1919-23. Va sorgir després de l'espectacular ascens numèric de l'afiliació a la CNT. La Federació Patronal, a més de practicar una política de total intransigència enfront de les demandes obreres, va pagar una onada d'atemptats contra els quadres sindicals . Les bandes de pistolers també comptaren amb la protecció dels governadors civils del moment.
Correcte
Diputat republicà i advocat,quan anava a impedir la deportació de Lluís Companys a Maó per la seva condició de regidor de l’ajuntament de Barcelona va ser assassinat per pistolers del Sindicat Lliure.
Correcte
Destacat dirigent anarcosindicalista Va escriure un informa condemnant el règim soviètic i que va ser decisiu perquè la CNT abandonés l’organització comunista i perquè Pestaña s’apropés a la facció anarcosindicalista de la CNT, allunyant-se dels anarquistes intransigents i enfrontant-se al grup dels cenetistes pro-bolxevics. L’agost de 1922 fou víctima d’un atemptat perpetrat per pistolers del Sindicat Lliure
Correcte
Era una de les bases del poder de l'estat i dels partits dinàstics. Controlaven un nombre important de finques de gran extensió, dominaven la xarxa caciquista i tenien a les seves mans una massa d'obra barata: jornalers sense terra i amb feines estacionals que vivien en condicions miserables i demanant una reforma agrària: " la terra per qui la treballa", sense cap possibilitat d'èxit en qualsevol de les seves reivindicacions degut al frau electoral que impedia la participació dels seus possibles representants.
Correcte

Retroacció


-------------------------------------------------

L5ACR1_Joan Peiró

Font A :                                               
                                                    Ficha policial de Juan Peiró Belis.

ANARQUISTA PROPAGANDISTA Y DE ACCIÓN MUY PELIGROSO. VIDRIERO.

“Nació en Barcelona el 16 de febrero de 1887, hijo de Juan y de Encarnación; casado.
Alma de la organización del Ramo de Elaborar Vidrio habiendo desempeñado durante bastante tiempo la presidencia de la Federación de Vidrieros de toda España.
Delegado por Cataluña en el Congreso Sindicalista celebrado en Madrid el 1919. Delegado por la sección del vidrio plano de Mataporquera, Arroyo y Laniaco (Bilbao) en el Congreso de la Federación Española de Vidrieros, Cristaleros y Similares celebrado en Palma de Mallorca en junio de 1920, siendo del comité central del mismo.
Ha sido detenido varias veces, en julio de 1917, por reunión clandestina.
En 28 de octubre de 1918 ingresó en la Prisión Celular de Barcelona a disposición de las Autoridades Militares.
Detenido el día 10 de diciembre de 1920 en Castelldefels al tratar de celebrar una reunión clandestina de los delegados de los sindicatos únicos de Barcelona.
Tenía el domicilio en la calle de Alcolea nº 96.”
Barcelona 1920

  1. Explica el context històric - nacional i internacional- en el qual Joan Peiró és detingut(Font A) (8-9 línies) (2 punts)
    (explica tots dos contexts, i com afecta l'internacional al nacional)
  2. Comenta aquest paràgrafexplicant quina era la perillositat de Peirò, ideologia, i  les raons dels enfrontaments entre els Sindicats únics i els Sindicats lliures ( 7-8 línies) (2 punts)
    ”Ha sido detenido varias veces, en julio de 1917, por reunión clandestina (...) al tratar de celebrar una reunión clandestina de los delegados de los sindicatos únicos de Barcelona.”
  3. Fes un breu resum de la vida política de Salvador Seguí, Rosa Sensat i què van ser: l'Expedient Picasso, els fets de Prats de Molló (1 punt) (8-9 línies total)
    (has de resumir el més important en relació al tema estudiat)
  4. Llegeix a quest text (Font B) del Consell Superior del Foment del treball Nacional a Catalunya i explica aquest paràgraf:"...per tal d'expressar-li que els productors catalans estan al seu costat en la campanya de regeneració política que acaba d'emprendre en profit de les riqueses nacionals."  (2 punts).(9 línies màxim total)(hauries de comentar: què era el Foment i què fa que la burgesia industrial catalana doni suport al Cop d'estat de Primo de Rivera)
    Font B:
    El programa del manifest de Primo de Rivera coincideix amb síntesis amb el sentit general dels productors, pel qual havia entès que constituïa un deure donar suport als iniciadors d'aquest moviment, oferir-los la seva col·laboració decidida en aquests moments,
    (...) Que sens perjudici de dur a terme gestions davant les entitats de Catalunya encaminades a fer que s'adhereixin al Manifest del capità general de la nostra regió, visitar immediatament el marquès d'estella per tal d'expressar-li que els productors catalans(empresaris) estan al seu costat en la campanya de regeneració política que acaba d'emprendre en profit de les riqueses nacionals.
    Llibre d'actes del Foment del Treball Nacional (sessió 13-14 de setembre 1923)

  5.  Llegeix aquest fragment del Bando del cop d'estat i raona si:
      - podia el cop d'estat de Primo de Rivera resoldre la "conflictivitat social " del moment i
      - " fer una regeneració nacional" ?
    (
    justifica la teva resposta  després de veure la Font H, gràfica despesa- enllaç-)  (5-6 línies)(2 punts)
    Don Miguel Primo de Rivera y Orbaneja, marqués de Estella, capitán general de la cuarta región  (Catalunya)
    ORDENO Y MANDO
    Queda declarado el estado de guerra en el territorio de esta región militar y confiado el mando civil de las provincias d'e Barcelona, Lérid'a, Gerona y Tarragona a los respectivosgobernadores militares, los que dictarán las órdenes precisas para el mantenimiento del orden público y la seguridad del régimen proclamado, por mi manifiesto del 12 de septiembre, dirigido «Al País y al Ejército-» (...)
    En los gobiernos y comandancias militares, se ejercerá la. previa, censura dle la prensa y da toda clase de escritos impresos.

    (Tens tot el text aquí -enllaç.La Vanguardía 1923 )

Criteris correcció
12345
22122

+ 1 punt de correcció ortogràfica (pots emprar aquescorrector), expressió i vocabulari de contingut històric.
  • Empreu a les vostres respostes el vocabulari històric corresponent a aquesta activitat.
  • Feu un breu resum de les biografies i fets: els aspectes més importants relacionats amb el contingut d'aquesta activitat.
Per saber-ne més:

------------------------------------------

Començat eldivendres, 21 novembre 2014, 21:39
EstatAcabat
Completat eldilluns, 24 novembre 2014, 13:31
Temps emprat2 dies 15 hores
Punts1,00/1,00
Qualificació10,00 sobre 10,00 (100%)

Pregunta 1

Correcte
Puntuació 1,00 sobre 1,00
Marca la pregunta

Text de la pregunta

Relaciona
Tenen lloc els assassinats del lider de la CNT Salvador Seguí, el Noi del Sucre, i de Francesc ComasCorrecte
S’inicia una crisi industrial durant la qual el 50% dels obrers metal·lúrgics catalans es queden sense feinaCorrecte
Francesca Bonnemaison impulsa el primer congrés de treball a domicili. La seva obra més significativa es la creació i direcció de l’institut de cultura i Biblioteca Popular de la dona (1909-1936), una entitat de promoció de l’educació, de la cultura i la formació professional de la dona amb 8000 alumnes l’any 1930Correcte
Té lloc la vaga de la Canadenca (companyia hidroelèctrica de Barcelona), una de les més importants del segle. Es seguida de diverses vagues de solidaritat i acaba en una vaga general.Correcte
Es celebra el primer Congrés fundacional de la Confederació Nacional del Treball (CNT) al Palau de Belles Arts a BarcelonaCorrecte
Francesc Ferrer i Guàrdia funda l’Escola Moderna, per propagar un ensenyament laic i racionalista.Correcte
Vaga general a Barcelona en la qual es produeixen 12 mortsCorrecte
Neix Solidaritat catalana, moviment polític que reuneix diverses forces, té l’oposició dels lerrouxistesCorrecte
S’inicia una gran crisi econòmica mundial després del crac de la borsa de l'any 29.En aquest ambient de crisi econòmica i malestar social, a Europa proliferen els totalitarismesCorrecte
Es crea a Barcelona EL CADCI ( centre autonomista de dependents del comerç i de la industria)Correcte
L’escriptora Dolors Monserdà funda el Sindicat de l’AgullaCorrecte
Creació clandestinament a València de la FAI amb la finalitat de vetllar per l'apoliticisme sindical i de potenciar l'anarquisme pur dins de la CNT, la qual havia estat molt perseguida els anys de Primo de Rivera.Correcte

Retroacció


----------------------------------------------------------

Activitats reforç: La crisi de la Restauració

Activitats de reforç sobre la crisi de la Restauració


-----------------------------------

fin

3 comentaris:

  1. L'autor ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Putisima Gran Ama.
      Moltes gràcies per compartir els teus coneixements amb tots aquells que anem de cul tant amb la feina com amb els estudis i, que ens prestes la teva ajuda en forma de solucionaris.
      Ja sé que es demanar massa, però per acabar de rematar-ho, vas cursar Història de la filo o algú com tu que també ajudi de la mateixa forma? Sí així fos fes-m'ho saber.
      De debò, moltes gràcies!

      Elimina
    2. no, pero ara jo si,no ho tindràs tu´?juntament amb el lliurament 1 i2 d'història? jajaja gràcies

      Elimina